TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 23 Mei 2011

Papan tanda beca usang di Melaka


MELAKA 22 Mei - Sebagai sebuah negeri pelancongan, beca merupakan satu pengangkutan yang popular di negeri ini baik di kalangan pelancong asing mahupun tempatan.

Justeru tidak hairanlah, jika beca di negeri ini dihias begitu menarik berbanding pengangkutan warisan itu di negeri-negeri lain seluruh negara.

Boleh dikatakan, setiap beca di Melaka akan dipasang dengan bunga-bungaan hiasan lengkap dengan lampu neon warna warni dan sistem audio untuk menghiburkan pelancong.

Namun, tinjauan Utusan Malaysia di sini hari ini mendapati, keadaan sebaliknya berlaku di semua papan tanda beca yang menyediakan maklumat khusus kepada pelancong tentang aduan dan harga menaiki beca yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa tempatan.

Keadaan papan tanda itu yang berkarat dan lusuh sekali gus telah menjejaskan imej pelancongan negeri ini.

Pada papan tanda tersebut tertera gambar beca, harga tambang beca iaitu RM40 untuk satu jam dan nombor telefon Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB), 06-2326411 sekiranya mempunyai sebarang aduan.

Bagaimanapun, imej gambar beca tersebut langsung tidak dapat dilihat dan tulisannya juga kabur menyebabkan ia sukar dibaca seolah-olah papan tanda itu sudah bertahun-tahun tidak diganti.

Ini terbukti apabila wartawan menghubungi sendiri nombor telefon tertera dan seorang kakitangan MBMB memberitahu harga pada papan tanda itu merupakan harga lama sejak tiga atau empat tahun lalu.

"Kalau encik hendak naik beca, kena runding sendiri dengan penarik beca sebab harga itu sudah tiga atau empat tahun lalu.

"Macam saya pun pernah satu malam naik dari Menara Taming Sari ke Jonker Walk perlu bayar RM30 dan ia tidak sampai satu jam," katanya menjawab panggilan itu.

Berdasarkan maklumat tersebut, jelas sekali papan tanda terbabit perlu segera ditukar bukan sahaja disebabkan keadaannya yang lusuh, lebih penting, untuk memberi panduan dan maklumat tepat kepada pelancong.

Jika tidak, apa gunanya jika MBMB yang telah menetapkan harga RM40 untuk satu jam, tapi tidak dipatuhi penarik baca sehingga akhirnya menyebabkan pelancong yang menjadi mangsa.

Sebelum ini, akhbar ini juga pernah menyiarkan kekecewaan Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam apabila beliau menerima aduan daripada pelancong yang mendakwa mereka dikenakan bayaran RM420 bagi perkhidmatan beca dari Banda Hilir ke Kampung Morten.

Katanya, kadar bayaran biasa yang dikenakan pengusaha beca di negeri ini adalah antara RM10 hingga RM50 mengikut jarak perjalanan di sekitar Banda Hilir.

Source: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran