TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 2 Mei 2011

Dodol

By Idris Ismail Talu.



Jualan dodol.

Dodol merupakan sejenis makanan Melayu yang bukan saja terkenal seantero Nusantara (yang merangkumi Indonesia, Malaysia, Singapura, Thailand Selatan, Brunai dan Filipina) ini – malah telah menjangkaui ke Zanzibar di Afrika, di India Selatan, di Sri Langka dan juga Iran.

Dodol juga dikenali dalam pelbagai nama mengikut lokasi penggemarnya. Di Burma ianya dikenali sebagai kalama. Di Palembang Indonesia, dodol disebut gelamai, sementara di Zanzibar, ianya disebut sebagai halva.

Bahan asas untuk membuat dodol ialah tepung beras pulut, santan kelapa dan gula. Namun begitu ramai penggemar dodol mencampurkan bahan-bahan lain mengikut kegemaran masing-masing. Misalnya bila dicampur dengan isi durian atau lempuk durian, ianya akan dinamakan sebagai dodol durian.

Ada penggemar dodol mencampurkan dodol dengan isi buah nangka yang lazat dan wangi, menjadikannya sebagai dodol nangka.

Sementara dodol Garut terkenal kerana ianya adalah hasil produk penduduk Garut. Malah kaum Cina sendiri telah mengolahkan sejenis dodol dengan campuran gula kelapa yang dikenali sebagai dodol Cina, terkenal di kalangan masyarakat Cina Indonesia.

Memasak dodol mengambil masa yang agak lama – sekitar lapan hingga sembilan jam. Apabila dodol sudah pekat dan bila disentuh dengan jari, ianya tidak melekat lagi, ianya sudah selesai dimasak dan boleh disejukkan dan disimpan.

2 ulasan:

Hashim Zabidi berkata...

Dodol orang kampungku
liat hitam berbuku-buku
gulanya, gula kabung
sedap rasanya makan tak jemu.

Idris Talu berkata...

Dodol Perak Dodol Pahang
Kedua-duanya dicampur durian,
Rasanya lazat bukan kepalang
Nak makan banyak kesian ke badan.

Ikan puyu ikan keli
Dimasak asam dengan maman,
Makan dodol baru sekali
Sedapnya terasa berzaman-zaman.

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran