TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 23 Mei 2011

Muzium pusat mengupas sejarah tanah air

SEREMBAN 23 Mei - Fungsi muzium tidak hanya terhad sebagai tempat untuk memulihara serta menyimpan artifak khazanah negara, malah ia juga merupakan sumber ilmu untuk tatapan pelbagai lapisan masyarakat.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian, Warisan dan Adat Istiadat Melayu Negeri Sembilan, Datuk Mohammad Razi Kail berkata, muzium juga medium terbaik bagi menyuburkan warisan untuk terus diingati oleh para pengunjung.

Malah, beliau juga menjelaskan, pengumpulan segala bahan warisan sejarah dilihat penting dalam mengenali identiti budaya dalam pembinaan serta tamadun sesebuah negara.

"Muzium juga boleh menyuntik kesedaran mengenai pentingnya menjaga serta mengingati peninggalan sejarah dalam kalangan masyarakat tanpa mengira apa jua bentuknya.

"Ia sebagai satu langkah ke arah pembinaan negara dan masyarakat yang intelektual dengan identiti satu bangsa Malaysia," katanya pada seminar antarabangsa Muzium dan Kenangan sempena Hari Muzium Antarabangsa Peringkat Kebangsaan, di sini hari ini.

Hadir sama Ketua Pengarah Jabatan Muzium Malaysia, Datuk Ibrahim Ismail; Pengerusi ICOM Malaysia (ICOMMAL), Datuk Dr. Adi Taha dan Pengarah Lembaga Muzium Negeri Sembilan (LMNS), Shamsuddin Ahmad.

Menyentuh mengenai seminar berkenaan, Mohammad Razi berkata, ia merupakan satu platform yang tepat untuk mencurahkan segala ilmu dan kepakaran yang ada dalam memartabatkan muzium setanding dengan negara-negara lain.

"Selain pembentangan kertas kerja, seminar ini juga memberi peluang kepada peserta untuk memberi pandangan sekali gus menjadikannya sebagai wadah ilmu sesuai dengan fungsi muzium sendiri," katanya.

Seminar sehari itu disertai lebih 300 peserta turut menyaksikan lapan kertas kerja dibentangkan oleh pakar-pakar dalam bidang berkaitan muzium dari dalam dan luar negara.

Antara pembentang kertas ialah Ketua Pengarah Jabatan Arkib Negara, Dr. Samsiah Muhamad; Presiden Pertubuhan Muzium Thailand, Somlak Charoenpot; Pengarah Pusat Pemuliharaan Warisan Nasional Singapura, Loh Heng Noi serta Ketua Unit Budaya Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO), Masanori Nagaoka.

Turut mengambil bahagian ialah Pengarah Urusan Galeri Muzium Diraja Pucuk Rebung Kuala Lumpur, Henry Bong Lian Hin; Sukarelawan Jabatan Muzium Malaysia, Marie Tseng dan Pensyarah Pelancongan Hospitaliti Universiti Utara Malaysia (UUM), Muhammad Fauzi Mokhtar.

Source: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran