TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 24 Januari 2011

Perkembangan pelancongan perlu direbut

Masjid Kristal, Kuala Terengganu.


KUALA TERENGGANU 23 Jan. - Peluang masih terbuka luas untuk rakyat negeri ini memajukan diri melalui sektor sokongan seperti perkhidmatan bagi menampung limpahan pelancong ke negeri ini pada masa depan.

Pemangku Pengarah Tourism Malaysia negeri Terengganu, Zaini Sulaiman berkata, ia termasuk penyediaan penginapan seperti calet dan hotel, inap desa, di samping pemandu pelancong dan pengendali pakej lawatan.

''Daripada 36 juta pelancong yang disasarkan oleh negara menjelang 2020, sekurang-kurangnya tujuh juta akan melawat negeri ini.

''Ia akan melibatkan pertambahan lebih sekali ganda berbanding angka tahunan semasa," ujarnya di sini hari ini.

Katanya, jangkaan jumlah kemasukan pelancong itu seiring dengan pelbagai usaha kerajaan negeri mempelbagaikan produk dan mengetengahkan daya tarikan baru di samping peningkatan promosi.

''Ini termasuk usaha menjadikan kawasan Tasik Kenyir sebagai zon bebas cukai yang dapat melonjakkan perkembangan industri ini jika ia berjalan lancar kelak.

''Justeru lebih banyak perkhidmatan diperlukan dan semua ini memerlukan mereka yang serius dan bergerak aktif untuk bersama-sama menjayakan hasrat negeri dan negara," ujarnya.

Katanya, ia juga perlu mengambil kira soal kualiti, bukan sekadar wujud tetapi memuaskan hati seperti kemudahan penginapan yang selesa dan tempat makan yang bersih dan menyelerakan.

''Begitu juga keperluan terhadap pemandu pelancong yang bukan sahaja memahami resam dan keadaan setempat tetapi juga dapat menguasai pelbagai bahasa.

''Pelancong datang dari pelbagai pelosok dunia, justeru penguasaan bahasa akan memberi nilai tambah.

''Rakyat negeri ini juga lebih mesra pelancong dan ini antara faktor yang akan mendorong lebih ramai kemasukan mereka kelak," ujarnya.

Source: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran