TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Selasa, 18 Januari 2011

Mencari makna serumpun dalam hubungan Malaysia Indonesia

Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL, rencana@utusan.com.my

HAKIKAT bahawa pihak ketiga turut mempengaruhi dalam citra hubungan antara Malaysia dan Indonesia barangkali sudah dipersetujui secara meluas oleh pemerhati hubungan antara kedua-dua negara berjiran ini.

Pihak ketiga itu boleh menjadi sebuah negara, seorang individu, pertubuhan-pertubuhan di sebalik pelbagai nama, atau pihak tidak kelihatan yang bergerak di alam maya.

Siapa pun mereka, pihak ketiga ini boleh dianggap berjaya mengeruhkan ikatan 'adik- beradik' yang terjalin antara Malaysia dan Indonesia seperti yang dapat dilihat sejak kebelakangan ini.

Kehadiran pihak ketiga itu sekali lagi disebut pada Forum Setiakawan Malaysia-Indonesia anjuran Gapena dan Utusan Malaysia yang diadakan di rumah Gapena, Sabtu lalu.

Forum yang julung-julung kali diadakan itu membariskan dua tokoh yang tidak asing lagi dalam kajian sosial dan kebudayaan Malaysia-Indonesia.

Mereka ialah Setiausaha Satu Gapena, Prof. Madya Datuk Zainal Abidin Borhan dan Pensyarah Pelawat Universiti Malaya (UM), Prof. Dr. Amri Marzali.

Ahli Jawatankuasa Kerja Gabungan Penulis Nasional (Gapena), Prof. Datuk Dr. Zainal Kling pula bertindak sebagai pengerusi.

Memperkukuhkan teori kehadiran pihak ketiga itu seperti yang ditegaskan oleh Zainal Abidin ialah kerana rasa bimbang dan cemburu dengan keakraban Malaysia-Indoensia yang sudah terikat secara sejarah panjangnya.

Kebimbangan itu berasaskan kepada dua faktor utama iaitu kebangkitan Islam dan pengukuhan kuasa ekonomi di rantau ini yang disumbangkan menerusi jalinan hubungan Malaysia-Indonesia.

Sebagai sebuah negara dengan jumlah penduduk Islam terbesar di dunia, Indonesia sering menjadi rujukan dalam banyak perkara berkaitan perkembangan Islam.

Dalam masa yang sama, kesederhanaan Islam di Malaysia pula telah melonjak negara ini sebagai sebuah negara Islam moden yang cukup disegani.

Acap kali juga disebut, kebangkitan Islam dalam dekad mendatang tidak mustahil boleh terjadi dari sebelah rantau ini.

Dengan kekuatan Islam di Malaysia dan Indonesia, kebangkitan itu mungkin menjadi lebih cepat menerusi keakraban dalam pelbagai bidang antara kedua-dua negara ini.

Kemungkinan inilah yang tidak disenangi oleh pihak ketiga yang boleh jadi sebuah negara di rantau Asia Tenggara ini.

Kebimbangan lain ialah dari sudut kekuasaan ekonomi. Perlu diketahui Indonesia merupakan antara negara yang sedang mengalami pertubuhan ekonomi yang luar biasa ketika ini.

Negara ini merupakan antara sebuah daripada lima buah negara yang dikelompokkan sebagai BRIIC iaitu negara-negara yang bakal menguasai ekonomi dunia. Negara lain ialah Brazil, Rusia, India dan China.

Malaysia pula meskipun tidak termasuk dalam kelompok itu tetapi pertumbuhan pesat ekonomi kita sememangnya dicemburui negara-negara membangun lain sejak sekian lama.

Kerjasama ekonomi yang erat antara Malaysia dan Indonesia dalam situasi ekonomi kedua-dua buah negara ketika ini dengan mudah boleh menenggelamkan kekuatan ekonomi negara-negara lain.

Selain sebuah negara, pihak ketiga yang dirujuk sebagai individu juga banyak menyumbang dalam keretakan hubungan Malaysia dan Indonesia.

Dengan pengaruh yang ada, individu ini sengaja mencetuskan ketegangan untuk meraih sokongan luar dan mengalihkan isu yang sedang dihadapi dalam negara.

Begitu pun pengaruh individu ini bukanlah sesuatu yang serius kerana seperti mana di Malaysia, sokongan terhadap individu itu di Indonesia juga sudah semakin pudar.

Namun dalam menuding jari kepada pihak ketiga di sebalik keretakan hubungan Malaysia-Indonesia, faktor masalah dalaman antara kedua-dua negara juga tidak boleh dipandang sebelah mata.

Hakikatnya dalam sejarah hubungan antara kedua-dua negara, terdapat beberapa isu yang telah mewujudkan suasana tidak harmoni dan sangat ketara sejak 2003.

Antaranya isu perselisihan pulau Sipadan-Ligatan yang akhirnya menjadi milik Malaysia serta kes perebutan wilayah di sekitar Ambalat yang masih lagi berpanjangan.

Begitu juga dengan isu tarian tradisional pendet yang didakwa dicuri Malaysia sehingga mencetuskan gelombang kemarahan di Indonesia tahun lalu.

Isu-isu lain seperti penderaan ke atas pembantu rumah dan provokasi menerusi alam siber menerusi laman web seperti 'I hate Indon' dan Malingsia.

Kemuncaknya ialah pada perlawanan akhir bola sepak Piala Suzuki AFF bulan lepas yang tidak lagi dilihat dari sudut semangat kesukanan.

Sebaliknya satu pertarungan mempertahankan maruah dan kedaulatan bangsa serta negara.

Dari sudut hubungan antara pemerintah, isu-isu ini mungkin tidak menimbulkan masalah kerana ia boleh diselesaikan di meja rundingan dan menerusi semangat diplomatik.

Tetapi di kalangan rakyat, mereka tidak melihat isu ini dari sudut yang rasional, sebaliknya lebih kepada emosional.

Ini jugalah faktor yang menyebabkan mengapa kumpulan Benteng Demokrasi Rakyat (Bendera) sanggup memenuhi jalan raya di Jakarta dengan buluh runcing memburu rakyat Malaysia seperti yang berlaku baru-baru ini.

Apa yang berlaku itu membayangkan kelemahan kedua-dua negara dalam menerapkan semangat setiakawan di kalangan rakyat.

Kita sering menyebut bahawa orang Melayu Malaysia dan Indonesia itu adalah serumpun dan saudara sebangsa.

Tetapi apa pula usaha kita dalam menyemai semangat bersaudara itu? Kerana pada hakikatnya di kalangan rakyat kedua-dua negara terutama di kalangan generasi muda, semangat itu boleh dikatakan langsung tiada.

Forum sebegini mungkin boleh menjadi salah satu usaha memupuk kembali semangat seperti itu.

Tetapi kelompok sasarannya sangat terhad dan kehadirannya pula lebih banyak dari kalangan ahli akademik yang sudah sedia maklum mengenai sejarah perkongsian budaya antara dua negara.

Perlu ada usaha yang lebih besar seperti memperkayakan hubungan kebudayaan antara negeri dan provinsi yang mempunyai kaitan sejarah secara langsung.

Kerjasama antara badan-badan bukan kerajaan (NGO) juga perlu diperhebat kerana pergerakan seumpama itu lebih dekat dengan rakyat.

Begitu pun ada sesuatu yang menarik disentuh oleh Amri yang juga merupakan ahli sosiologi Indonesia.

Katanya, perbincangan mengenai hubungan antara orang Melayu Indonesia dan orang Melayu Malaysia tidak dapat dituntas dengan mendalam kerana kedua-dua belah pihak mentakrifkan Melayu secara berbeza.

Di Malaysia katanya, Melayu itu didefinisikan sebagai ras, etnik dan agama. Seperti yang disebut oleh Perlembagaan, orang Melayu di Malaysia ialah seorang Islam, lazim bercakap Melayu dan mengamalkan adat Melayu.

Sedangkan di Indonesia, seluruh bangsa Indonesia itu adalah ras Melayu tanpa mengira agama, adat dan bahasa lazimnya.

Maka Melayu di Malaysia itu tidak sama seperti Melayu di Indonesia. Kerana itu juga, semangat serumpun tidak begitu terasa di kalangan rakyat apabila mereka tidak lagi melihat Melayu Malaysia dan Melayu Indonesia itu adalah bersaudara.

Perkara ini perlu diperhalusi oleh ahli sejarah kerana pemahaman sebegini sebenarnya sangat berbahaya lebih-lebih lagi dalam suasana perhubungan antara rakyat kedua- dua negara yang keruh ketika ini.

Sekiranya pemahaman ini dibiarkan berkembang dalam pemikiran generasi muda kedua-dua negara, maka perkataan serumpun yang sering digunakan untuk menggambarkan ikatan saudara antara kita tidak lagi mempunyai makna.

Source: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran