TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 2 Januari 2011

Stesen baru ke selatan

Oleh NORAINI ABD. RAZAK

DIHUBUNGKAN melalui Lebuh Raya Sungai Besi (Besraya), Lebuh raya Seremban di selatan serta Jalan Lingkaran Tengah II (MRRII) di bahagian Timur, ternyata kedudukan Terminal Bersepadu Selatan-Bandar Tasik Selatan (TBS-BTS) amat strategik.

Pengguna yang ingin mengggunakan terminal tersebut untuk pelbagai urusan termasuk balik kampung atau menjemput sanak-saudara serta sahabat-handai juga tidak perlu merentasi kesesakan jalan raya sebagaimana pengalaman menggunakan Hentian Puduraya.

Lebih menarik lagi, TBS-BTS bakal mempertemukan tiga perkhidmatan pengangkutan awam iaitu transit aliran ringan (LRT), Express Rail Links (ERL) dan komuter. Di situ segala-gala bersatu - pengguna mempunyai banyak pilihan untuk ke TBS-BTS tanpa perlu memikirkan soal kesesakan jalan raya.

Begitu juga bagi pengguna yang tiba di terminal tersebut mempunyai banyak pilihan untuk meneruskan langkah sama ada menggunakan bas, teksi, LRT, ERL dan komuter. Namakan apa saja pengangkutan yang mahu digunakan, semuanya tersedia di TBS-BTS.

Jika mahu memandu kenderaan sendiri, anda tidak perlu risau tentang tempat letak kereta kerana sebanyak 1,000 ruang parkir kereta disediakan di situ.

Bagi wanita, jika Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) mengorak langkah menyediakan koc khas wanita, di TBS-BTS keistimewaan untuk kaum Hawa juga disediakan. Parking khas untuk wanita pasti menjanjikan keselesaan serta jaminan keselamatan kepada kaum wanita terutama yang memandu ke situ lewat malam.

Terminal enam tingkat itu dilengkapi 55 platform bas untuk 1,000 bas keluar masuk, 150 ruang bagi teksi termasuk untuk perjalanan jauh dan 1,800 tempat duduk dalam terminal yang dilengkapi pendingin hawa.

Semestinya segala kemudahan itu bagi membolehkan TBS-BTS berfungsi sebagai hab bagi semua perkhidmatan bas ekspres ke selatan yang mampu menampung 45,000 pengguna sehari.

Faktor lokasi dan jauh dari kesesakan menjadikan TBS-BTS sebagai satu lagi bukti komitmen kerajaan untuk menyediakan kemudahan infrastruktur bagi keselesaan rakyat melaksanakan pelbagai urusan.

Untuk bergerak ke zon selatan menggunakan perkhidmatan bas kini bukan lagi satu masalah lantaran terminal yang mula dibina dua tahun lalu dengan kos RM570 juta itu menyediakan segala-galanya di bawah satu bumbung.

Kecanggihan terminal yang dikendalikan Maju Terminal Management and Services (TMAS) itu akan menyaksikan pelbagai kemudahan lain yang tidak terdapat di hentian bas terdahulu, ada di TBS-BTS.

Sebagai usaha memulihara alam sekitar, landskap TBS-BTS akan dihijaukan dengan penanaman 10,000 tumbuh-tumbuhan. Lebih menarik lagi Sistem Hampagas Berpusat akan digunakan di situ bagi memastikan tahap kebersihan sentiasa terpelihara.

Dibina di kawasan seluas 19.6 hektar, terdapat kaunter khidmat pelanggan yang beroperasi 24 jam dan kemudahan pembelian dan penempahan tiket secara online 'e-ticketing' melalui www.tbsbts.com.my.

Tiket

Penjualan tiket menggunakan skrin disediakan di hadapan kaunter dan terdapat mikrofon di dalam kaunter supaya penumpang dapat mendengar dengan jelas maklumat yang disampaikan pihak pengurusan.

Selain 19 kaunter tiket yang disediakan, penumpang yang tidak mahu menunggu lama atau beratur panjang untuk membeli tiket, terdapat juga enam mesin kiosk untuk membeli tiket secara tunai atau 'touch n go'.

Pasti selepas ini tidak akan timbul lagi masalah ulat tiket yang berkeliaran mencari mangsa berikutan pelbagai kemudahan untuk membeli tiket yang turut ditawarkan secara dalam talian tanpa memerlukan pengguna datang ke kaunter. Kemudahan canggih dan moden itu sekali gus mengurangkan kadar jenayah di terminal bas yang sebelum ini menjadi destinasi tumpuan ulat tiket, penyeluk saku dan penipu mengaut keuntungan.

Selain itu, sistem siaran informasi pengunjung (PIDS) seperti jadual pelepasan bas disediakan di setiap tingkat manakala balai ketibaan dan pelepasan di tingkat bawah dikhususkan untuk penumpang sahaja.

Restoran dan kemudahan mesin juruwang automatik (ATM) juga disediakan selain bilik rehat VIP, surau, tandas, tempat menukar lampin bayi serta perkhidmatan WiFi.

Kemudahan untuk orang kurang upaya (OKU) turut menjadi keutamaan termasuk lantai penunjuk arah, kaunter perkhidmatan dan tiket yang direndahkan, tandas, lif, laluan jalan istimewa serta petak letak kereta khas untuk mereka.

Seruan kerajaan supaya rakyat negara ini menggunakan pengangkutan awam semestinya disahut oleh para pengguna yang mahu merasai sendiri kecanggihan TBS dan melihat sejauh mana ia dapat memenuhi keperluan mereka.

Yang pasti, beroperasinya TBS-BTS umpama serampang dua mata - memudahkan pergerakan ke selatan dan pada masa yang sama mengurangkan kesesakan lalu-lintas di ibu kota yang kini semakin merimaskan.

Siapnya TBS-BTS mengajak warga kota mengintai pula apa progres Terminal Bersepadu Timur di Gombak yang dijangka siap tahun ini bagi menguruskan perjalanan bas ke pantai timur.

TBT Gombak juga menyediakan infrastruktur mencukupi bagi memastikan kelancaran lalu lintas, dengan penyediaan 300 tempat letak kereta, kemudahan ‘Park n Ride’, 124 unit ‘bus bay’, 60 tempat letak teksi dan integrasi bersepadu dengan perkhidmatan rel seperti LRT.

Pembangunan TBT Gombak dilaksanakan di kawasan seluas 13.2 hektar dijangka siap secara berperingkat dengan Fasa 1A mula beroperasi selewat-lewatnya suku ketiga 2011.

Bas-bas ke utara pula akan terus beroperasi di Hentian Sementara Bukit Jalil dan Hentian Duta. Cadangan pembinaan Terminal Bersepadu Utara di Sungai Buloh yang akan disepadukan dengan aliran baru MRT. Bagaimanapun TBU dijangka mengambil masa empat atau lima tahun lagi untuk disiapkan.

Source: Mingguan Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

ANDA TETAMU BLOG SAYA

Tajuk Kegemaran