TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Sabtu, 22 Januari 2011

Nasib media di Singapura

Ku Seman Ku Hussain

Ketika beberapa wartawan “berkokok” menuntut kebebasan akhbar dan berita kokokan ini disiarkan di portal berita yang propembangkang di negara ini, di Singapura kerajaan akan menyekat sebuah portal berita liberal yang propembangkang. Seperti semua orang tahu, di Singapura kononnya ada demokrasi tetapi tidak ada pembangkang. Mereka akan dicantas awal-awal lagi dengan cara yang sah di segi undang-undang termasuk memufliskan ahli pembangkang. Dengan cara ini ahli berkenaan kehilangan kelayakan sebagai wakil rakyat.

Tindakan menyekat portal berita The Online Citizen dianggap sebagai percubaan menghalang portal berita itu menjadi wadah politik dalam pilihan raya umum Singapura tahun ini. Kerajaan Singapura telah menyenaraikan The Online Citizen sebagai satu pertubuhan politik. Apabila menjadi sebuah pertubuhan politik, The Online Citizen akan dihalang menyokong mana-mana parti politik atau calon dalam pilihan raya akan datang. Bukan itu sahaja malah diharamkan menerima sebarang bantuan dan sumbangan dari luar negara.

Singapura kini berada di tangga 133 daripada 175 negara dalam senarai Kebebasan Akhbar 2009 yang diterbitkan oleh Reporters Without Borders. Singapura tidak peduli dengan Reporters Without Borders kerana tindakan mengkembirikan media bukanlah suatu yang baru. Pemerintah akan melakukan semua cara untuk memastikan Parti Tindakan Rakyat (PAP) terus berkuasa dan membunuh semua parti-parti pembangkang lainnya.

Tidak lama dulu mahkamah di Singapura telah menjatuhkan hukuman denda penjara enam minggu kepada penulis buku, Once a Jolly Hangman: Singapore Justice in the Dock, Alan Shadrake. Penulis British ini didapati bersalah kerana mempersoalkan ketelusan dalam sistem perundangan Singapura. Shadrake didenda $S20,000 dan terpaksa merengkok dalam penjara. Inilah undang-undang yang dikuatkuasakan di Singapura untuk menghalang media mencambahkan sudut pandangan baru terhadap politik dan sosial di negara itu. Sudut pandangan ini dilihat memberi cabaran kepada parti pemerintah yang sedia ada.

Mahkamah Tinggi Singapura juga pernah mendenda majalah The Wall Street Journal Asia yang berpangkalan di Hong Kong sebanyak £10,700 kerana menghina mahkamah. Majalah tersebut didakwa menyiarkan rencana pengarang dan surat pemimpin pembangkang yang mempersoalkan sistem perundangan negara itu. Kebebasan media dikembirikan apabila surat pemimpin pembangkang yang mendedahkan ketiadaan kebebasan dalam sistem perundangan di Singapura dianggap menghina mahkamah.

Buku The Death and Life of American Journalist oleh Robert McChesney dan John Nichols antara lain mengatakan, tahap kebebasan media boleh yang tinggi boleh membantu kelicinan pentadbiran, menggerakkan ekonomi dan menyuburkan budaya yang sihat.

Sebenarnya kita tidak pasti adakah wartawan di negara ini yang menjulang sepanduk bertulis “Kebebasan Akhbar - Press Freedom” di negara ini faham apa yang dilakukannya. Di Singapura adegan wartawan “berkokok” seperti ini tidak wujud kerana kerajaan melangsungkan acuan bekas Perdana Menteri Lee Kuan Yew yang tidak membuka pintu kepada media. Tetapi kerajaan Singapura jarang menjadi sasaran pejuang media kerana suara mereka dikembirikan awal-awal lagi.

Ditahan

Tokoh wartawan Said Zahari yang juga bekas Pengarang Utusan Melayu pernah ditahan tanpa bicara selama 17 tahun di Singapura. Bagi Lee Kuan Yew wartawan yang berhaluan kiri seperti Said Zahari termasuk Allahyarham Samad Ismail sangat bahaya kepada kuasa politiknya. Kerana itu Singapura telah diasuh supaya berwaspada dengan media dan mengambil tindakan segera tanpa tolak ansur.

Apa yang berlaku kepada portal berita The Online Citizen adalah satu tindakan biasa, barangkali teraju portal berita itu sudah menjangka nasib yang akan diterima apabila menyuarakan sudut pandangan yang bertentangan dengan arus perdana politik PAP. Semua jentera kerajaan termasuk perundangan digunakan untuk mengekang media menjadi suara perubahan kepada satu sistem politik ciptaan Lee Kuan Yew. Di Singapura langsung tidak ada kebebasan media kerana kerajaan percaya membuka sedikit ruang akan membawa masuk pemikiran yang membahayakan politik pemerintah.

Cara Singapura mengekang anasir-anasir yang mendatangkan bahaya kepada PAP begitu licin dan menggunakan undang-undang. Maka tidak kelihatan Singapura mengekang kebebasan media tetapi meletakkan di bawah undang-undang yang sedia ada misalnya menyenaraikan media sebagai pertubuhan politik. Media di Singapura dihalang menyuarakan sudut pandangan yang bertentangan dengan arus perdana. Ini berbeza di Malaysia kerajaan memberi lesen kepada portal-portal berita yang jelas menjurus politik pembangkang serta memecahbelahkan rakyat.

Di Malaysia, suara yang menuntut kebebasan media boleh disiarkan di media yang diberi lesen oleh kerajaan. Benarkah tidak ada kebebasan media apabila kritikan keras golongan ini disiarkan dengan bebasnya tanpa dikenakan tindakan undang-undang? Perkara seperti ini tidak pernah atau akan berlaku di Singapura kerana kerajaan di sana tegas dan tidak takut dilabelkan anti kebebasan media.

Di negara ini yang didakwa oleh sesetengah pihak tidak ada kebebasan media tidak melakukan tindakan memangkas dan mencantas seperti di Singapura. Memang benar tidak ada kebebasan media yang mutlak di negara ini. Tetapi portal-portal berita berita propembangkang seperti Malaysiakini, Malaysian Insider, Malaysia Today selain beribu-ribu blog bebas menyiarkan pandangan politik mereka. Malaysiakini mendakwa inilah media yang bebas, tidak seperti media arus perdana seperti Utusan Malaysia, Berita Harian dan New Straits Times yang dilabelkan prokerajaan.

Apabila portal seperti Malaysiakini bebas membuat laporan yang berat sebelah, condong kepada pembangkang masih terus beroperasi seperti biasa, ini adalah ciri-ciri kebebasan media di negara ini walaupun tidak mutlak. Malah berita wartawan yang menuntut kebebasan media juga disiarkan secara melampau di Malaysiakini. Apakah masih tidak ada kebebasan? Semua komen-komen dalam Malaysiakini menyokong portal itu dan komen yang bertentangan dengan mereka disekat. Inikah wajah di sebalik topeng kebebasan media yang diperjuangkan oleh Malaysiakini?

Di malaysia, laporan-laporan dalam portal berita propembangkang bukan sahaja berat sebelah malah menggugat keharmonian hubungan antara kaum. Portal ini sengaja membawa perbincangan kepada anti orang Melayu, bahasa Melayu dan agama Islam.

Mereka yang sekular mendakwa kononnya memenuhi tuntutan profesionalisme waima melaporkan daripada sudut yang boleh menimbulkan kemarahan kaum lain kepada Melayu. Misalnya Malaysiakini sengaja membesarkan laporan seorang wartawan media arus perdana yang dikenakan tindakan menggantung perkhidmatannya sementara menunggu siasatan atasnya selesai.

Bagi portal-portal propembangkang, tindakan ada kebebasan di media arus perdana. Padahal kewujudan portal-portal yang sangat perkauman itu sendiri membuktikan mereka diberi kebebasan media lebih daripada yang sepatutnya.

Kebebasan yang melampau menjadi media sebagai alat pemusnah bangsa dan negara. Kesan daripada kebebasan media yang tanpa sempadan boleh dilihat pada pasca Suharto di Indonesia. Indonesia menjadi bertambah parah selepas cengkaman kepada media dilepaskan sebebas-bebasnya hingga melanggar adab dan tuntutan profesionalisme. Selepas kejatuhan Suharto pada 1997, media Indonesia menjadi mabuk dengan kebebasan yang tidak bersempadan. Terbukti di Indonesia hari ini rakyat sudah tidak menghormati media.

Ketegasan Singapura mengawal media dan keterbukaan yang luar biasa Indonesia kepada media seharusnya memberi pengajaran kepada Malaysia untuk berada pada tahap sederhana. Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) yang kelihatan sangat tegas sebenarnya tidak menggunakan kuasa yang ada untuk mengekang beberapa portal berita yang menjadi agen meruntuhkan perpaduan kaum. Portal-portal ini terus diberi kebebasan oleh SKMM dan ini seolah-olah menghina portal dan akhbar yang lebih bertanggungjawab kepada rakyat dan negara. Tidak perlu jadi Singapura atau Indonesia, biarlah kita bebas dalam kewarasan.

Source: Mingguan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran