TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Khamis, 27 Januari 2011

Pelajar Singapura masuk Felda Tenggaroh


MERSING 26 Jan. - Seramai 83 pelajar Raden Mas Primary School (RMPS), Singapura menyertai Program Pertukaran Budaya di Sekolah Kebangsaan (SK) Felda Tenggaroh 3, di sini sebagai pendedahan mengenai budaya unik yang terdapat di Malaysia, baru-baru ini.

Penyelaras program, Zuhrah Mohd Sabri berkata, terdapat sebahagian daripada murid RMPS yang mengetahui serba sedikit tentang budaya Melayu, tetapi kunjungan tersebut membolehkan mereka melihat sendiri keunikan adat resam masyarakat di sini.

"Malaysia terkenal dengan keunikan adat dan budaya berbilang kaum serta dapat hidup dengan harmoni dalam satu komuniti. Justeru, banyak pengalaman baru dapat dipelajari oleh pelajar terbabit," katanya.

Guru Besar SK Felda Tenggaroh 3, Fauziah Mamat menyatakan pihaknya teruja dengan kehadiran rombongan murid dari negara pulau itu ke sekolahnya dan menganggap ia sebagai tanda jalinan mesra Malaysia-Singapura.

Menurutnya, peserta diperkenalkan dengan pelbagai permainan tradisional yang melibatkan penyertaan permainan luar seperti timbang bulu ayam, lompat getah, baling selipar dan pangkah guli, manakala bagi permainan dalaman adalah congkak, batu seremban, lompat ketingting serta ceper.

"Bagi pelajar di sini, semua permainan ini adalah permainan tradisional yang biasa, tetapi murid RMPS merasakan ia adalah permainan baru dan kami bangga memperkenalkan permainan tradisi tersebut kepada mereka," ujarnya.

Fauziah berharap, program itu dapat memberi pelbagai manfaat dan ilmu pengetahuan baru kepada kumpulan murid kedua-dua negara.

Beliau juga berharap, dengan adanya program pertukaran budaya tersebut, pelajar kedua-dua negara mendapat pelbagai manfaat dan ilmu baru selain merapatkan hubungan sebagai negara berjiran.

Source: Utusan Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran