TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Sabtu, 15 Januari 2011

Apabila keptusan juri dipertikaikan


Oleh AMIRAH AMALY SYAFAAT, amirah.amaly@utusan.com.my

ANUGERAH Juara Lagu ke-25 (AJL 25) yang sudah berlalu minggu lalu mengundang kontroversi apabila ramai pihak yang tidak berpuas hati dengan keputusan para juri. Pelbagai pendapat yang dilontarkan dan alasan yang kukuh untuk mengetepikan kredibiliti lagu yang ditulis dan dinyanyikan oleh sang juara, Ana Raffali menerusi Tolong Ingatkan Aku.

Pertikaian berputik apabila artis bukan calon pilihan dan tidak popular mengungguli trofi anugerah berkenaan. Sedangkan apa yang tersirat di dalam setiap lirik yang digabungkan dengan melodi yang indah menjadikan lagu berkenaan sebegitu indah sekali.

Pensyarah Kesusasteraan Melayu Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof. Madya Dr. Lim Swee Tin memberitahu bahawa tugas mencari lagu yang terbaik bukan satu perkara mudah.

‘‘Tidak semestinya lagu itu lagu popular diangkat naik sebagai juara AJL. Kadangkala lagu yang terbaik dari kalangan lagu popular. Perlu difahami bahawa prinsip AJL adalah mencari lagu berkualiti.

‘‘Kadangkala lagu yang baik tidak bergantung kepada melodi dan perlu melihat kepada keserasian lirik. Paling penting, lirik itu mengandungi nilai estetik. Bagaimanapun, tidak bermakna bahasa yang berbunga itu boleh dikategorikan dalam kelompok estetik.

‘‘Sebenarnya ia perlu bertepatan dan bersesuaian dengan isi keseluruhan karya yang dipertandingkan. Perlu diingatkan jua bahawa keindahan bahasa estetik itu juga perlu mendokong idea dalam keseluruhan lirik itu,’’ jelasnya panjang lebar.

Bekas juri AJL 1999, 2001, 2003 dan 2004 ini juga menekankan bahawa lirik yang baik mesti ada kekuatan kemanusiaan dan elemen yang mampu mencungkil emosi supaya pendengar berasa seronok.

Sebaliknya, apa yang berlaku sekarang adalah kebanyakan penggubah lagu memandang enteng lirik yang diketengahkan. Menyebabkan mereka lupa tentang kelayakan sesuatu lagu untuk proses penilaian dan penapisan lagu.

‘‘Kita tidak mahu industri muzik kita terlalu streotaip atau klise setiap masa. Perlu ada anjakan dan pembaharuan agar berlaku anjakan setiap tahun. Ternyata, lagu Tolong Ingatkan Aku pilihan tepat untuk menjadi juara AJL 25 kali ini,’’ ujarnya.

Apa yang boleh dibanggakan pada persembahan AJL tahun ini adalah persembahan spektakular 13 finalis yang berentap di pentas Stadium Putra Bukit Jalil Kuala Lumpur itu.

Sememangnya banyak menyuntik elemen drama untuk dihidangkan kepada kelompok peminat.
Bagaimanapun, ada juga persembahan yang kurang mendapat sambutan di kalangan penonton disebabkan ia bukan calon pilihan. Sehinggakan, semua pihak melupakan bahawa AJL merupakan medan bagi setiap komposer untuk berentap dan bukan penyanyinya.

Source: Mingguan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran