TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 24 Januari 2011

Usia 65 tahun bukan penghalang cari rezeki

MERSING 23 Jan. - Mencari rezeki halal tidak kira di mana sahaja menjadi prinsip hidup Sulong Jabar, 65, dalam membesarkan anak-anak sejak 20 tahun dulu.

Saban hari kelibat warga emas yang juga bapa kepada 14 orang cahaya mata itu dilihat menunggang motosikal dengan bakul berisi satar dari pukul 11 pagi sehingga pukul 10 malam.

"Jika cuaca baik dan tidak hujan, saya mula keluar rumah pada pukul 11 pagi untuk menjual satar di kawasan Endau sehingga sampai ke Mersing.

"Satar saya dikenali dan digemari ramai serta tidak susah untuk mendapatkannya kerana saya sering meronda di sekitar kawasan-kawasan perumahan, taman-taman dan juga kampung," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di sini, baru-baru ini.

Tambahnya, ada ketikanya satar yang disediakan tidak habis dijual kerana hujan atau ketiadaan pelanggan.

Menurut Sulong, bekalan satar yang dibawanya adalah 300 cucuk sehari yang dijual pada harga RM2 sebatang. Pendapatannya tidak menentu tetapi pada hari minggu atau cuti umum biasanya jualan mencecah sehingga RM600 sehari kerana semua satar habis dijual.

Utusan Malaysia dimaklumkan, Sulong menyediakan satar lima hari seminggu dengan dibantu oleh isteri, Bunga Matzin, 60, dan dua orang anak yang menetap dengannya menggunakan resipi bawang kecil, lada, ikan tamban dan kelapa di rumahnya di Jalan Telok Lipat, Kampung Kelantan, Endau.

Source: Utusan Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

ANDA TETAMU BLOG SAYA

Tajuk Kegemaran