TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Khamis, 27 Januari 2011

Saham tempatan diunjur cecah 1,790 mata tahun ini

FBM KLCI dirangsang kemasukan dana asing: Deutsche Bank

Oleh Shahrizan Salian shahrizan@bharian.com.my


FBM KLCI dirangsang kemasukan dana asing: Deutsche Bank

DEUTSCHE Bank, antara bank pelaburan terbesar di dunia, mengunjurkan penanda aras pasaran saham tempatan, Indeks FTSE Bursa Malaysia KLCI (FBM KLCI) mampu melonjak sehingga 1,790 mata tahun ini, dirangsang antara lainnya oleh kemasukan dana asing.

Pengarah Urusan dan Ketua Penyelidikan Pasaran Malaysia dan ASEAN Deutsche Bank Malaysia, Teoh Su-Yin, berkata langkah penyedia indeks global, FTSE Group menaikkan taraf bursa saham Malaysia daripada pasaran sedang meningkat sekunder kepada pasaran sedang meningkat maju Jun ini bakal mewujudkan sentimen positif di kalangan pelabur asing.

“Bursa tempatan akan menerima taraf itu sepenuhnya pada 17 Jun ini yang meletakkannya dalam kategori sama dengan bursa saham Taiwan.

“Ini akan mengukuhkan lagi minat pelabur asing kepada pasaran saham tempatan yang telahpun mula meningkat pada suku ketiga tahun lalu,” katanya pada taklimat media tinjauan pasaran 2011 di Kuala Lumpur, semalam.

Berdasarkan laporan penyelidikan Deutsche Bank yang juga adalah kumpulan perbankan terbesar di Jerman, peningkatan taraf bursa saham tempatan itu dijangka menyuntik tambahan aliran masuk pelaburan asing bernilai AS$392 juta (RM1.2 bilion) tahun ini.

Laporan itu mendapati sentimen positif pelabur berikutan perubahan taraf pasaran sedang meningkat maju berupaya menjadi faktor paling penting kepada pengukuhan pasaran saham.

Dua pasaran saham yang dinaikkan taraf kepada pasaran sedang meningkat maju baru-baru ini, iaitu Hungary dan Poland masing-masing mengatasi penanda aras serantau sehingga melebihi 25 peratus tiga bulan selepas penarafan baru itu berkuat kuasa.

Malaysia muncul antara pasaran Asia yang mencatat momentum kukuh tahun lalu, dengan menduduki tempat kedua di belakang Thailand apabila nilai dagangannya meningkat 32.5 peratus berbanding 2009.

Su-Yin berkata, penyenaraian dua anak syarikat Petronas iaitu Petronas Chemical Group Bhd dan Malaysian Marine and Heavy Engineering Holdings Bhd (MMHE) turut menyumbang kepada kembalinya minat pelabur asing terhadap bursa tempatan tahun lalu.

“Aliran masuk yang positif daripada pelabur asing mula dicatatkan pertengahan tahun lalu dan ia berterusan sehingga kini berikutan satu demi satu berita positif diterima terutama dalam sektor pembinaan, minyak dan gas serta hartanah,” katanya.

Beliau menambah, portfolio pasaran tempatan dilihat semakin berkembang sepanjang lima tahun lalu dengan 10 saham utama terdiri daripada sektor yang pelbagai dan mempunyai permodalan tinggi seperti telekomunikasi, bank dan komoditi.

Berdasarkan perkembangan semasa, katanya saham berkaitan komoditi mampu meraih manfaat daripada pengukuhan harga komoditi ketika ini.

“Saham berkaitan komoditi merangkumi 21 peratus daripada keseluruhan permodalan pasaran saham tempatan kerana Malaysia adalah pengeluar kepada pelbagai komoditi seperti sawit, timah, getah dan produk perkayuan selain sumber asli seperti minyak dan gas,” katanya.

Source: Berita Harian Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran