TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Selasa, 28 Februari 2012

Konsert Erykah Badu di ibu negara malam ini dibatalkan - Rais

KUALA LUMPUR, 28 Feb. - Konsert penyanyi wanita Amerika Syarikat, Erykah Badu yang dijadual berlangsung di ibu negara malam esok dibatalkan kerana melanggar garis panduan Agensi Pusat Penggambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara (Puspal).

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, konsert artis itu dibatalkan setelah didapati melanggar garis panduan Puspal dan syarat-syarat kelulusan iaitu menyentuh sensitiviti agama, bangsa serta nilai budaya masyarakat Malaysia.

"Paparan grafik kalimah 'Allah' di badan penyanyi tersebut sudah cukup mencetuskan kontroversi agama di kalangan umat Islam yang pasti tidak menyukai amalan itu.

"Keputusan pihak Jawatankuasa Puspal membatalkan persembahan terbuka penyanyi tersebut pada hemah kami adalah berasaskan justifikasi bahawa meneruskan persembahan itu pasti menimbulkan masalah yang lebih besar dan berlarutan dalam keadaan sekarang.

"Tindakan mempamerkan simbol 'Allah' dan 'Nabi Muhammad SAW' dalam pertunjukan hiburan tidak boleh diterima oleh umat Islam." katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Akhbar harian The Star dalam ruangan muziknya semalam menyiarkan gambar penyanyi funk, hip-hop dan soul itu yang menunjukkan wajah dan sebahagian dadanya yang terdedah dan tertera pelbagai tatu, termasuk perkataan 'Allah' di sisi kiri dan kanan.

Jelas Rais, mesyuarat Puspal hari ini telah memutuskan pembatalan konsert itu berdasarkan pandangan anggota mesyuarat khususnya Kementerian Dalam Negeri (KDN), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

"Perlanggaran syarat ini menimbulkan bantahan masyarakat yang boleh menjejaskan keselamatan negara dan memberi impak negatif kepada imej kerajaan," ujarnya.

Source: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran