TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Rabu, 29 Februari 2012

Belajar sepanjang hayat

Oleh Ruhaiza Rusmin, ruhaizarusmin@hmetro.com.my


DALAM usaha meneroka, membangun serta mengembangkan ilmu pengetahuan, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) mengorak langkah dinamik dengan menubuhkan Pusat Pendidikan Berterusan (CEC) di Kluang, Johor yang menumpukan konsep pembelajaran sepanjang hayat (PSH).

Penubuhan itu bertepatan usaha menjadikan bandar berkenaan sebagai bandar ilmu pada masa depan selain memperluaskan lagi akses pengajian pasca siswazah dari universiti China dan Taiwan.


Naib Canselor UTHM, Profesor Datuk Dr Mohd Noh Dalimin, berkata bagi memastikan kualiti pengajaran dan pembelajaran sentiasa relevan dengan kehendak industri, CEC diterapkan dengan elemen kemahiran insaniah dan kemahiran bahasa Inggeris melalui kursus dan program ditawarkan.

“UTHM sentiasa menyokong institusi latihan yang ingin menawarkan program berbentuk latihan kemahiran sejajar keperluan industri.

“Dengan penubuhan CEC cawangan Kluang ini diharapkan dapat membantu meningatkan kualiti tenaga kerja melalui pendekatan pendidikan dan latihan bersesuaian pasaran kerja,” katanya ketika majlis perasmian yang disempurnakan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Dr Hou Kok Chung.

CEC di Kluang dijangka mengendalikan sehingga 3,000 mahasiswa dan pemilihan lokasi dilakukan sejajar dengan kemudahan infrastruktur dan pengangkutan baik yang boleh dimanfaatkan.

CEC UTHM yang ditubuhkan pada 17 Julai 2003 menawarkan beberapa program seperti kursus jangka pendek dan panjang, program eksekutif, program pesisir dan program Peningkatan Kemahiran Industri (INSEP) yang meliputi aspek teori, amali juga kerja lapangan.

Source: Harian Metro Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran