TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Rabu, 15 Februari 2012

Bukti jelas Melayu bukan suku kaum

BETAPA adanya orang Melayu di dunia yang dahulu dipanggil Gugusan Kepulauan Melayu (Malay Archipelago) diperkenalkan?

Antara yang menghuraikan identiti mereka Contasting Malayness: Malay Identity Across Boundaries (Singapore University Press, 2004).

Turut memberi sumbangan ialah Profesor Shamsul A.B. dari Universiti Kebangsaan Malaysia, Tenas Effendy dari Indonesia dan sejarawan dari Australia, Belanda, Singapura dan Amerika.

Lalu Profesor Shamsul menyentuh tiga aspek kemelayuan - bahasa, raja dan agama.

Antara lain disebut betapa seseorang keturunan Arab menjadi orang Melayu di Kedah, tetapi tidak di Johor. Seorang keturunan Siam menjadi orang Melayu di Kelantan, tetapi tidak di Negeri Sembilan.

Juga disebut bahawa pada awal 1840-an, Abdullah Munshi menggunakan istilah bangsa Melayu.

Banci pihak penjajah pada 1891 mengakui tiga bangsa: Cina, Tamil, Melayu.

Pengasas-pengasas akhbar pertama bahasa Melayu di Singapura pada 1907 memilih nama Utusan Melayu.

Sumbangan Tenas dari Indonesia pula ialah Syair Nasib Melayu. Nama asalnya Tengku Nasyaruddin yang bermastautin di Pekan Baru, Indonesia.

Syairnya diterjemah ke bahasa Inggeris. Salah satu berbunyi:

Each outsider has to understand,

The Malay people have a good character,

Because they are nice don't underestimate them,

Malays also will bravely face their death.

Leonard P. Andaya, Profesor dari Universiti Hawai pula menulis mengenai Istana Melaka pada abad ke-15 menjadi pusat dunia Melayu melalui Sulalat al-Salatin.

Juga terbit Hikayat Hang Tuah. Ia menjadi kisah terkenal dan popular. Dicatat perkataan "Tanah Melayu".

Profesor Heather Sutherland dari universiti Belanda menulis mengenai Melayu Makassar yang terkenal kerana kecergasan mereka dalam urusan perniagaan.

Lalu bahasa Melayu menjadi Lingua Franca Perdagangan dan diplomasi (di samping bahasa Portugis).

Olehnya dicatit: "Di Makassar sesiapa sahaja dari sebelah Barat termasuk orang Jawa dipanggil Melayu, malahan juga orang Melayu Islam Minangkabau, orang dari pantai Sumatera dan Kalimantan (Borneo)".

Profesor Jan Van Der Putter, Sarjana Pengajian Melayu Universiti Singapura, menulis mengenai peranan keturunan Bugis.

Antara lain dicatat: "Kita diberitahu bahawa orang Bugis pada abad ke-19 begitu rapat dengan kerajaan penjajah dan membantu melenyapkan Sultan Mahmud pada 1859".

Profesor Virginia Hooker dari Universiti Kebangsaan Australia juga menulis A Short History of Malaysia dan membuat kajian mengenai Islam di Indonesia.

Beliau menulis mengenai Tun Dr. Mahathir Mohammad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim antara lainnya.

Profesor James T. Collins menulis mengenai Kalimantan Barat yang kira-kira 80 peratus penduduknya Melayu atau Dayak - Dayak 41 peratus dan Melayu 39 peratus.

Turut memberi sumbangan ialah Profesor Anthony Milner dari Universiti Kebangsaan Australia. Antara lain dicatat peranan Gabenor Singapura, Stamford Raffles mengubah nama Sejarah Melayu untuk mengutamakan peranan rakyat Melayu, bukan keturunan raja-raja.

Bila berucap dan menulis beliau menyebut "orang Melayu dan "bangsa Melayu". Beliau mempengaruhi penulis Abdullah Munshi.

Seperti disebut dalam bab lain Abdullah Munshi, keturunan lain, menganggap dirinya Melayu. Bahasa Melayu menjadi bahasa pilihannya dan beliau diterima sebagai pakar budaya dan bahasa Melayu.

Profesor Milner dalam kesimpulannya antara lain menulis mengenai aspek keasingan manakala tercapai kemerdekaan - Malaysia (Barat dan Timur), Indonesia, Brunei dan lain-lain.

Juga disebut penghijrahan orang Melayu semasa dahulu ke Sri Lanka dan Afrika Selatan.

Maka dari peta yang dahulu Gugusan Kepulauan Melayu dan senarai muncul pelbagai nama: Aceh, Minangkabau, Rawa, Makasar, Kerinci, Madura, Jambi, Palembang, Bidayuh, Kampar, Sulawesi, Maluku, Pekan Baru, Sumatera, Jawa Borneo dan lain-lain.

Melayu sebagai identiti nyata dan bahasa Melayu dalam dunia tenggara Asia pelbagai golongan. Melayu bukan suku kaum.

Source: Mingguan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran