TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Khamis, 16 Februari 2012

Internet dominasi jenayah siber

Oleh KHAIRUL ABIDIN NUAR, khairul.nuar@utusan.com.my

IPOH 16 Feb. - Jenayah penipuan internet mencatatkan jumlah aduan tertinggi melibatkan insiden keselamatan siber yang dilaporkan di negara ini awal tahun ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Cyber Security Malaysia, Prof. Datuk Husin Jazri berkata, daripada 954 aduan yang diterima oleh Pusat Bantuan Cyber999 Januari lepas, 492 daripadanya adalah berbentuk penipuan.

"Angka ini melibatkan kegiatan memancing maklumat pengguna Internet atau phising (346), penipuan Nigeria (45), penipuan pekerjaan (38), penipuan dalam talian (28), laman web palsu (19), penipuan pembelian (10), penyamaran (empat) dan penipuan loteri (dua).

"Selain penipuan, kita juga menerima aduan berupa gangguan siber melibatkan buli (21), intipan (tiga) serta kenyataan berbentuk seksual dan perkauman yang masing-masing terdiri daripada satu kes," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas sambutan Hari Internet Lebih Selamat kali ketiga yang julung kalinya diadakan di luar Lembah Klang di sini hari ini.

Majlis disempurnakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT), Sumber Manusia, Sains dan Teknologi negeri, Datuk Mohamad Zahir Abdul Khalid.

Hadir sama Ketua Pegawai Eksekutif KPerak Implementation and Coordination Corporation, Prof. Madya Dr. Ahmad Kamil Mahmood.

Dalam pada itu, beliau berkata, peningkatan jenayah siber yang semakin bertambah adalah didorong oleh perluasan capaian internet pada masa kini.

Sehubungan itu, katanya, pendidikan dan kesedaran terhadap penggunaan ICT perlu diterapkan terutamanya buat generasi muda supaya mereka mampu terhindar daripada ditipu di alam siber.

"Kalau 10 tahun dahulu, ancaman virus sering menjadi masalah kepada pengguna siber, namun kini, ia telah berubah.

"Perbuatan manusia sendiri yang memanipulasikan elemen tamak, tidak ambil endah, perasaan takut serta percaya seseorang itu terhadap sesuatu yang diterimanya di internet," katanya.

Dalam perkembangan berlainan, Mohamad Zahir berkata, kadar penembusan jalur lebar di negeri Perak dijangka mencecah 60 berbanding 52 peratus ketika ini.

Justeru itu, beliau mengalu-alukan inisiatif sambutan tersebut yang selari dengan wawasan kerajaan negeri untuk menjadikan Perak sebagai sebuah bandar raya digital berlandaskan konsep Securing Digital City.

Source: Utusan Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran