TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 12 Februari 2012

Universiti Indonesia sedia pelihara hubungan dengan Malaysia

Tarikh & masa: 08/02/2012 6:19pm

JAKARTA 8 Feb. - Universiti Indonesia (UI) bersedia membantu menubuhkan sebuah jawatankuasa bersama Malaysia-Indonesia bertujuan memelihara dan membina hubungan dua hala yang lebih baik antara kedua-dua buah negara.

Jawatankuasa bersama itu yang dicadangkan dianggotai oleh ahli akademik, media, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) serta wakil kerajaan dari kedua-dua negara, diyakini dapat memain peranan berkesan menyelesaikan masalah yang sering mengganggu hubungan antara kedua pihak.

Dekan Fakulti Ilmu Pengetahuan Budaya UI, Dr. Bambang Wibawarta berkata, beliau pernah mengemukakan cadangan penubuhan jawatankuasa itu kepada Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim tidak lama dulu.

Beliau percaya jawatankuasa itu dapat mewujudkan sinergi mencipta jaringan pertukaran maklumat tepat mengenai kedua-dua negara sehingga boleh memelihara hubungan harmoni di peringkat rakyat.

"Dalam jawatankuasa bersama ini, kita boleh duduk mencari penyelesaian membantu pemimpin kedua-dua negara menimbulkan kesedaran baru tentang pelbagai hal melibatkan Malaysia dan Indonesia," katanya.

Hubungan Malaysia dengan Indonesia, kata Bambang, meliputi pelbagai aspek penting dan secara perbandingan berbeza dengan hubungan dengan negara-negara lain.

Katanya, aspek hubungan yang sangat penting antara kedua-dua negara itu termasuklah di bidang ekonomi, budaya, sosial dan pertahanan. – BERNAMA.

Source: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran