TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 17 Oktober 2011

Tutor ILMS Utusan ke Sri Lanka

Daripada WAHID HASHIM, pengarang@utusan.com.my

COLOMBO 17 Okt. - Kerajaan Sri Lanka dijangka mengguna pakai pakej solusi Tutor Sistem Pengurusan Pembelajaran Pintar (Tutor ILMS) yang dibangunkan Kumpulan Utusan bersama MIMOS Berhad.

Sebuah syarikat daripada India, Barnas International Pvt. Ltd, akan menjadi rakan kongsi projek dalam pembangunan objek pembelajaran mengikut kesesuaian bahasa dan budaya negara itu.

Solusi berkenaan yang meliputi pakej sistem ILMS, latihan dan isi kandungan, merupakan generasi kedua daripada penambahbaikan tutor.com.my yang dibangunkan Unit Pendidikan Utusan Malaysia pada 2001.

Sejurus selepas sesi pembentangan di Biro Pembangunan Ekonomi di sini, Pengarah dan Ketua Pegawai Eksekutif, Biro Pembangunan Ekonomi (Wilayah Barat) Sri Lanka, Janaka Kolonnage, berkata, pakej yang dibawa ke Colombo oleh Kumpulan Utusan itu sangat bertepatan dengan keperluan di negara itu kerana ia lengkap dan boleh menjejak status psikometri pelajar.

"Sekaligus pihak sekolah boleh merancang pembelajaran individu setelah mengetahui gaya belajar pelajarnya,'' katanya selepas mendengar taklimat mengenai sistem itu daripada wakil Kumpulan Utusan iaitu Ketua Pegawai Operasi Perfisio Solution Sdn. Bhd., Fareed Abdul Ghani dan Pengarang Pendidikan Utusan Malaysia, Wahid Hashim.

Turut hadir ialah Ketua Pegawai Eksekutif Barnas International Private Limited (Barnas) yang beribu pejabat di Chennai, India, M. Najimudeen.

Janaka turut mencadangkan Tutor ILMS diguna pakai di 100 buah sekolah dahulu, sebelum dikembangkan ke sekolah lain.

Janaka memberitahu, sistem itu sungguh mengkagumkan dan melebihi kebolehan Sistem Pengurusan Pembelajaran (LMS) yang konvensional.

Beliau turut tertarik dengan reka bentuk instruksi sistem pengurusan Tutor ILMS yang mencakupi pentadbiran dan pemantauan di peringat sekolah sehingga ke tahap pusat.

Kumpulan Utusan merupakan penyedia pertama sistem e-pembelajaran di Malaysia dan di Asia Tenggara yang dapat menyesuaikan keperluan bahan pengajaran dan pembelajaran (P&P) dengan kehendak gaya belajar setiap pelajar.

Laman web www.tutor.com.my sebelum ini pernah dinobatkan lima laman web pendidikan terbaik di Malaysia selain pernah mewakili Malaysia di UNICEF.

Melalui aplikasi perisian baru yang dibangunkan secara kerjasama dengan MIMOS Berhad ini, pelajar perlu menjalani ujian psikometrik terlebih dahulu untuk mengetahui tahap kepandaian pelbagai dan cara pembelajaran yang sesuai dengan dirinya.

Hasil daripada ujian itu, sistem akan menjana profil pengguna dan memadankannya dengan format bahan pengajaran dan pembelajaran yang menepati cara pembelajaran pelajar berkenaan. - Utusan

Perisian Tutor iLMS akan memandu pelajar untuk mengikuti proses pembelajaran secara teratur menggunakan objek pembelajaran yang dipersembahkan mengikut format yang menepati cara pembelajarannya sama ada dalam bentuk teks dan grafik, multimedia, realiti maya atau augmented reality.

Berbeza dengan sitem e-pembelajaran sedia ada, Tutor iLMS lebih pintar kerana menawarkan teknik pembelajaran mengikut kecenderungan pelajar dan tidak terhad kepada nota dalam talian dan soalan latih tubi sahaja.

Ulang kaji mengikut cara yang sesuai dengan kehendak pelajar ini pasti akan menambah kefahaman mereka terhadap sesuatu topik atau subjek.

Kumpulan Utusan kini sedang membangunkan bahan multimedia Tutor ILMS. – UTUSAN

Source: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran