TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 17 Oktober 2011

Nenek enam cucu peroleh PhD

ARKIB : 16/10/2011


SERDANG 15 Okt. – Faktor usia, jarak dan masa tidak pernah menghalang graduan warga emas, Alimah Lob, 65, mengejar cita-citanya menggenggam ijazah doktor falsafah (PhD).

Apa yang dikagumi, nenek kepada enam orang cucu ini sanggup berulang-alik dari Singapura ke sini setiap bulan selama 10 tahun bagi menamatkan pengajiannya sejak peringkat sarjana muda lagi.

Lebih menggembirakan, dia yang menjadikan hotel-hotel di sini sebagai rumah keduanya berjaya memperoleh purata nilai gred keseluruhan (CGPA) 3.85 dalam pengajian Bahasa Melayu.

‘‘Ketika muda, peluang itu tidak datang disebabkan faktor kewangan dan kesuntukan masa menguruskan anak-anak yang kecil.

‘‘Kini setelah semua halangan berjaya ditempuh, saya dapat membuktikan kepada anak-anak dan saudara-mara bahawa apa yang saya lakukan telah berhasil,’’ ujarnya ketika ditemui selepas majlis Konvokesyen ke-35 Universiti Putra Malaysia (UPM) di sini, hari ini.

Menurut guru Bahasa Melayu di Bowen Secondary School, Singapura ini, rahsia kejayaannya adalah sentiasa berfikiran positif dan menjauhi segala elemen negatif yang berada di persekitaran.

Sementara itu, kekentalan semangat wanita itu turut dimiliki oleh graduan ibu tunggal, Norul Haida Reduzen, 32, yang terpaksa mengurangkan masa bersama anak tunggalnya, Puteri Maria Sophillea Hamizan, 6, untuk menghadiri sesi pembelajaran.

Penerima PhD Pengajian Melayu itu mendapat CGPA 3.9 dalam pengajiannya.

Bagi penerima Anugerah Pelajaran Diraja, Elmy Talip, 28, disiplin diri dan pembahagian masa menjadi faktor utama yang membawa kepada kejayaannya.

Source: Mingguan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran