TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Selasa, 18 Oktober 2011

Sentimen serumpun tapi satu pihak kena mengalah

Oleh IRMAN HASHIM
(Yang mengikuti Seminar Internasional Pemerkasaan Persaudaraan Dua Bangsa Serumpun di Medan baru-baru ini)

PERSAUDARAAN dua bangsa Malaysia dan Indonesia memiliki akar yang sangat rapat dan kuat sejak sebelum berlakunya penjajahan ke atas kedua-dua negara.

Ikatan 'serumpun' itu dapat dilihat melalui ikatan sejarah dan budaya antara kedua-dua bangsa yang terus dapat disaksikan sehingga saat ini.

Namun, seperti semua hubungan yang wujud di dunia ini, perasaan negatif termasuk cemburu dan tidak puas hati membayangi hubungan itu menyebabkan ia tidak membantu dalam memperkukuhkan hubungan berkenaan. Ia ditambah pula dengan faktor persekitaran, sosioekonomi dan politik antara kedua-dua negara.

Justeru, perkara itu merupakan antara isu yang dibangkitkan di Seminar Internasional Pemerkasaan Persaudaraan Dua Bangsa Serumpun di Institut Agama Islam Negeri Sumatera Utara (IAIN), Medan baru-baru ini.

Seminar tersebut dianjurkan oleh IAIN, Konsulat Malaysia di Medan dan dipengerusikan oleh Presiden Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak), Datuk Seri Abdul Aziz Rahman.

Pengarah Program Mengubah Destinasi Anak Bangsa, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam, Prof. Madya Mohd. Hanafiah Harun, Pensyarah Kanan, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPS) Perak, Datuk Ahmad Mokhtar Selat dan dua pensyarah IAIN, Prof. Dr. H. Syahrin Harahap dan Prof. Dr. H. Haidar Putra Daulay merupakan ahli panel dalam seminar berkenaan.

Ahmad berkata, keadaan itu timbul ekoran sentimen dan romantisisme serumpun menimbulkan perasaan tidak puas hati antara kedua-dua pihak kerana berlaku jangkaan bahawa satu pihak perlu mengalah.

Katanya, terdapat jangkaan di mana dalam persaudaraan sudah tentu yang tua harus didahulukan manakala yang muda harus mengalah dan memberi laluan. Selain itu, beliau berkata, ia juga menimbulkan pelbagai harapan dan jangkaan bagi memastikan hubungan tersebut terjalin.

Dalam pada itu, seminar berkenaan telah merumuskan bahawa masalah komunikasi antara kedua-dua negara merupakan antara punca mengapa timbulnya konflik.

Rumusan itu antaranya menyatakan komunikasi yang tidak lancar akan mengakibatkan hubungan tidak harmoni.

Peningkatan pengetahuan dan komunikasi adalah strategi terbaik bagi memperkuatkan persaudaraan antara kedua-dua negara.

Ahmad turut mencadangkan kedua-dua memperkembangkan sentimen serumpun itu dengan memperkukuhkan hubungan ekonomi. Ini kerana ia boleh membantu memperkuatkan perasaan saling kebergantungan antara satu sama lain.

Dalam era globalisasi ini, persaingan dan konflik akan berpunca dari isu ekonomi. Konflik berpunca dari ideologi dan perluasan wilayah sudah kurang relevan ketika ini, jadi pelaburan dan perdagangan dua hala perlu dipertingkatkan.

''Sebagai contoh, Malaysia boleh meneroka bidang perbankan dan perladangan di Indonesia manakala syarikat cari gali minyak dari kedua-dua negara, Pertamina dan Petronas boleh bekerjasama menembusi peluang pelaburan yang lebih jitu berdasarkan sentimen serumpun," ujarnya.

Ia adalah sangat merugikan jika hubungan baik dan perpaduan antara kedua-dua bangsa tidak diperkukuhkan terutama ketika dunia menghadapi pelbagai cabaran dari pelbagai sudut termasuk ekonomi dan politik.

Pengukuhan hubungan serumpun kini juga dilihat sangat penting ketika kedua-dua menghadapi pelbagai isu yang timbul kebelakangan ini.

Pengukuhan ikatan bangsa bukan sahaja akan membantu menyelesaikan pelbagai masalah malah menambah kekuatan kedua-dua negara dalam menghadapi cabaran akan datang.

Source: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran