TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Khamis, 20 Oktober 2011

Puncak kejayaan Rashidi Ishak

Oleh AIDA RIZMARIZA KAMARUDDIN, aida.kamaruddin@utusan.com.my
Gambar MOHD NOOR AMIN

MENGGENGGAM Ijazah Sarjana Muda Komunikasi ketika umur mencecah 39 tahun, pelakon Rashidi Ishak percaya ini merupakan hadiah terbaik buat dirinya dan keluarga.

Mengambil masa sehingga enam tahun sebelum bergelar graduan Universiti Putra Malaysia (UPM), Rashidi mengakui tempoh waktu itu memang lama.

Namun apa yang dilakukannya adalah satu pengorbanan yang harus dilaluinya sebagai anak seni.

"Bukan mudah sebenarnya untuk mengimbangi waktu bekerja dan belajar di mana saya terpaksa menangguhkan waktu pengajian saya untuk memenuhi undangan berlakon.

"Itu juga antara sebab mengapa tempoh pengajian saya agak lama berbanding pelajar lain. Apa pun saya bersyukur kerana usaha saya berhasil," katanya ketika ditemui di majlis konvokesyen ke-35, UPM Serdang, Selangor, baru-baru ini.

Menurut Rashidi, faktor utama mengapa dia memilih jurusan komunikasi adalah untuk memperbaiki skil berkomunikasi dan berhadapan dengan orang ramai.

"Walaupun saya seorang pelakon tetapi saya akui ada sedikit masalah di dalam berkomunikasi.

"Sepanjang saya mengikuti kursus ini, saya bukan sahaja menimba lebih banyak ilmu tetapi juga dapat memperbaiki cara saya berinteraksi dengan orang ramai.

"Lagipun saya menyimpan impian untuk bergelar anak seni yang berilmu dan buktinya, segulung ijazah dalam genggaman memberi saya kepuasan dan satu pencapaian peribadi yang membanggakan," kata Rashidi, ayah kepada dua orang anak, Mikail Aimran,8, dan Mariyam Rashika,7 tahun.

Setia ditemani isterinya, pelakon serta pengacara Nona, Vanidah Imran, Rashidi sebenarnya lewat tiba di UPM pada hari konvokesyennya.

Bagaimanapun, dia kelihatan tenang dan riang sewaktu mengenakan jubah konvokesyen.

Sambil membetulkan jubah yang dipakainya, Rashidi berkata, kunci kejayaannya adalah kerana keluarga.

"Dorongan serta motivasi daripada keluarga terutamanya isteri saya, merupakan penyumbang utama kejayaan saya hari ini.

"Saya amat bersyukur kerana dikurniakan sebuah keluarga yang banyak menyokong saya dari belakang.

"Saya juga berterima kasih kerana mempunyai rakan-rakan yang banyak menyuntik semangat untuk saya memperbaiki diri.

"Terus terang saya katakan, tanpa sokongan mereka semua, belum tentu saya mampu menghabiskan pengajian saya di sini," katanya sambil ketawa.

Menjadikan beberapa tokoh negara sebagai sumber inspirasi, Rashidi turut mengakui bahawa ayahnya turut menjadi pendorong kejayaannya hari ini.

"Ayah adalah contoh terdekat yang membakar semangat saya untuk menggenggam segulung ijazah.

"Dia graduan dalam bidang Pengurusan Sumber Manusia ketika umurnya dalam lingkungan 40-an.

"Melihat kesungguhan ayah dan berdasarkan pengalaman beliau, saya percaya proses pembelajaran adalah satu proses yang tidak pernah tamat buat kita sebagai manusia," katanya.

Menyimpan impian untuk meneruskan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi, Rashidi berharap kejayaan itu membuka peluang yang lebih cerah buat dirinya untuk mengikuti pengajian di peringkat sarjana.

"Jika diizinkan saya ingin menyambung pegajian saya ke peringkat yang lebih tinggi.

"Impian saya suatu hari nanti untuk menyambung pengajian dalam bidang Kewangan Islam," katanya.

Source: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran