TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Sabtu, 8 Oktober 2011

Tumbangnya penjajahan Perancis seluruh dunia


Tan Sri Mazlan Nordin
Karyawan Tamu, Universiti Kebangsaan Malaysia.

LAWATAN Presiden Truong Tan Sang baru-baru ini terus memperteguh hubungan akrab antara Vietnam dan Malaysia sejak sekian lama.

Lalu dikenang kembali adalah kunjungan Jeneral Vo Nguen Giap yang menewaskan tentera Perancis di Dien Bien Phu pada 7 Mei 1954. Lawatannya itu ialah atas undangan Tun Ghafar Baba, Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1990.

Kekalahan Perancis itu kemudian menjadi pembuka tirai ketewasan selanjutnya Perancis di Algeria, Maghribi dan Tunisia.

Kubu tentera Perancis di Dien Bien Phu ditawan oleh tentera Vietnam setelah berlaku pertempuran sengit selama 55 hari. Satu perjanjian damai ditandatangan kemudiannya di Geneva, tetapi negara Vietnam dibahagi dua. Berlaku selanjutnya ialah perang dengan Amerika pula.

Jelas ketika itu ialah rasa malu pihak Perancis kerana ketewasan mereka. Sebagaimana dicatat oleh seorang sejarawan Perancis: "Kemenangan Vietnam begitu besar sekali kesannya hingga mencetus harapan besar negara-negara Dunia Ketiga yang masih dijajah".

Seperti berlaku pada peringkat awal Perang Pasifik tentera Jepun menewaskan angkatan Tentera British, Australia, Belanda dan Amerika di darat, laut dan udara.

Pada 10 Disember, 1941 pesawat-pesawat udara Jepun berjaya menenggelamkan dua buah kapal perang British, Prince of Wales dan Repulse berhampiran pantai Kuantan.

Mendiang Perdana Menteri India, Pandit Nehru dalam buku riwayat hidupnya menulis: "Kekalahan dan bencana memang pedih, tetapi kekalahan di tangan golongan Asia dan Oriental begitu aib sekali. Seorang pegawai tinggi Inggeris, memberitahu bahawa ia lebih rela kalau kedua-dua kapal perang itu ditenggelamkan oleh pihak Jerman, bukan oleh Yellow Japanese".

Satu rombongan dari Malaysia yang melawat ke Vietnam pada tahun 1991 mendapat kesempatan menginterbiu Jeneral Giap. Darinya pujian sepenuhnya kepada askar-askar Vietnam dan sokongan rakyat kerana kemenangan di Dien Bien Phu. "Semangat perjuangan mereka menewaskan musuh," beliau menambah.

Menegaskan

General Giap menegaskan kedudukannya sebagai petugas bawahan Presiden Ho Chin Minh. Sebuah buku kisah perjuangan yang ditandatanganinya mengandungi gambar mendiang presiden sahaja.

Beliau berjabat tangan dengan kesemua yang datang berkunjung ke rumahnya, termasuk pemandu-pemandu yang membawa para pembesar.

"Journalist, Commander and a Legend", demikian tajuk salah sebuah akhbar Malaysia mengenai interbiu di rumahnya itu. Kerana sebelum masuk berjuang dalam angkatan tentera beliau beberapa waktu bekerja sebagai wartawan.

Mengulangi sesuatu ialah kenyataan Setiausaha Agung Persatuan Wartawan Vietnam, Lun Quy Ky: "Perang adalah negatif, tetapi perjuangan adalah positif".

Turut mengadakan lawatan ke Hanoi ialah rombongan Organisasi Setiakawan Rakyat Afro - Asia (Afro - Asia People's Solidarity Organisation) Pada tahun 1975. Kunjungan tersebut atas undangan AAPSO Vietnam Utara.

Menjelaskan lagi hal ialah The Origins of the Vietnam War oleh Frederik Logevall mengenai dua peristiwa:

1) Sidang damai di Geneva diadakan pada bulan Julai 1954. Setiausaha Amerika, John Foster Dulles berat hati menyertainya dan menegaskan "saya hanya akan bertemu dengan Menteri Luar China, Zhou Enlai kalau kereta kami berlanggar". Akhirnya mereka bertemu juga dengan aman, tetapi Dulles enggan berjabat tangan.

2) Pada 6 September 1954, Dulles tiba di Manila untuk berucap menubuhkan Pertubuhan Perjanjian Asia Tenggara (SEATO) terdiri dari Amerika, Britain, Perancis, Pakistan, Thailand dan Filipina.

Pada bulan Disember 1965 sejumlah 200,000 tentera Amerika telah berada di Vietnam Selatan.

Pada 23 Januari tahun 1973 Perjanjian Damai ditandatangani di Paris dan pada 29 Mac tentera Amerika berundur dari Vietnam. Akhirnya pada 30 April 1975 kerajaan Vietnam Selatan menyerah kalah.

General Giap, kini berumur 100 tahun, melambai tangan mengucap selamat jalan kepada para tetamu yang menemuinya setelah diinterbiu dan tukang catat ini teringat kembali betapa ia dulu pernah berkhidmat sebagai wartawan.

Tapi itu tidak bererti bahawa setiap wartawan boleh menjadi general.

Source: Mingguan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran