TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 24 April 2011

UTeM tingkat usaha wujud teknologi inovasi


MELAKA 5 April - Pelbagai usaha diambil oleh Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) untuk meningkatkan pencapaian dalam bidang penyelidikan selaras dengan statusnya sebagai institusi pengajian tinggi berasaskan bidang pengajian teknikal.

Sesuai dengan status tersebut, Pusat Pengurusan Penyelidikan dan Inovasi (CRIM) UTeM mengambil inisiatif menganjurkan dialog penerangan dan peluang pembiayaan dana yang ditawarkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) bagi membiayai penyelidikan oleh penyelidik UTeM.

Dialog sehari dianjurkan bersama KPT itu bertujuan menerapkan budaya inovasi dalam kalangan tenaga pengajarnya ke arah usaha menjadikan universiti itu sebagai pelopor dalam penciptaan terbaru.

Pengarah Bahagian Kecemerlangan Penyelidikan institusi pengajian tinggi (IPT), Prof. Dr. Ir. Mohd. Jailani Mohd. Nor berkata, penyelidik UTeM wajar merebut peluang dan bersaing dengan penyelidik dari universiti lain bagi meraih dana yang disediakan oleh KPT.

''Bagaimanapun, ingin kita tekankan bahawa penyelidikan yang dijalankan seharusnya bersifat fundamental dan selaras dengan keperluan negara pada masa kini," katanya.


Beliau berkata demikian ketika berucap pada program penerangan kepada penyelidik UTeM yang turut dihadiri oleh Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) UTeM, Datuk Dr. Mohamad Kadim Suaidi dan Pengarah CRIM, Dr. Azizah Shaaban.

Menurutnya, penekanan kepada inovasi amat penting kerana ia merupakan satu konsep yang tulen dalam menghasilkan sesuatu produk.

Kata beliau, walaupun ketika ini pelbagai usaha dan hasil inovasi kejuruteraan telah dihasilkan, namun UTeM perlu memberi penekanan berbeza agar produk yang dihasilkan itu menampakkan kegunaan terus kepada industri.


Source: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran