TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Sabtu, 9 April 2011

Tiga buku terbaik mengenai Islam

Oleh Tan Sri Mazlan Nordin

TELAH terbit kini ialah satu dari tiga buah buku yang dianggap terbaik sekali dalam bahasa Inggeris mengenai agama Islam sejak peristiwa 11 September 2001.

Berjudul The Muslim Next Door ditulis oleh Sumbul Ali-Karamali, seorang wanita Islam Amerika, yang lulus dari tiga buah universiti, dua di Amerika dan satu lagi di Britain.

Lalu beliau menulis antara lainnya: “Universiti-universiti sebenarnya patut mengajar seluruh kandungan Quran. Akan ternyata bahawa Quran mengandungi lebih banyak sekali ayat-ayat mengenai kedamaian dan toleransi, iaitu lebih banyak dari ayat-ayat mengenai peperangan”.

Ibu bapanya berasal dari India dan lahir kemudiannya ialah negara India dan negara Pakistan manakala mencapai kemerdekaan daripada penjajahan Inggeris.

Keluarga ibunya tidak pula meninggalkan India walaupun beragama Islam, ayah ibunya berdegil tidak mahu pindah sedangkan jiran-jiran dan rakan-rakan lari demi keselamatan diri. Bagi beliau India menjadi tanah airnya.

“Apakah Tuhan tidak ada di India?” Beliau lantas bertanya. “Apakah Tuhan hanya berada di negara Pakistan? Tuhan akan melindungi diriku di India ini juga”. Ia meninggal dunia sembilan tahun kemudiannya.

Ibu bapa Sumbul pada mulanya berasa bimbang bila berhijrah ke Amerika, tetapi lama kelamaan menikmati ketenangan dalam negara kaum kulit putih, walaupun sesekali diejek kerana “orang asing”.

Fenomena

Antara nama tokoh Islam yang dicatat namanya ialah Malcolm X, iaitu dari golongan Black Muslim. Pada tahun 1964 beliau menunaikan fardu haji lalu menyaksikan di Mekah fenomena hubungan akrab warga Islam daripada pelbagai kaum seluruh dunia dan tiada toleransi terhadap sikap perkauman.

Sekembali ke Amerika kemudiannya Malcolm X tidak lagi menganggap dirinya Black Muslim tetapi Muslim semata-mata. Namanya bertukar menjadi Haji Malik El-Shabazz.

Mengenai status wanita dalam Islam pula Sumbul menyebut Indonesia dan India sebagai contoh, dengan bilangan wanita Islam paling ramai sekali dalam dunia. Jelas bahawa mereka bukan “wanita yang ditindas” sebagaimana ejekan sesetengah media Barat.

Cerita selanjutnya dari Sumbul: “Pada suatu hari saya terdengar seorang wanita Yahudi Amerika yang telah memeluk agama Islam, menelefon sebuah stesen radio lalu menyampaikan pendapatnya bahawa seorang wanita yang membeli bikini lebih rendah maruahnya daripada wanita yang bertudung”.

Menurut Sumbul lagi, warga Amerika umumnya jarang berdamping dengan masyarakat-masyarakat dan budaya Islam, sebelum Perang Dunia Kedua. “Islam hanya dibincangkan di Amerika selepas perang itu dalam konteks krisis politik atau lain-lain hal, bukan sebagai kajian sesebuah agama paling besar sekali dalam dunia.

“Islam menjadi relevan pada Amerika hanya mengenai isu-isu seperti Revolusi Iran, pencerobohan komunis Soviet ke atas Afghanistan, kepentingan-kepentingan minyak, keganasan, Perang Teluk dan serangan 11 September”.

“Kajian mengenai Islam pada abad ke-20 tidakpun digalakkan oleh pelbagai universiti Amerika dan kurang sekali bilangan cerdik pandai Amerika dalam jurusan itu”.

Akhirnya sebilangan kecil pakar-pakar yang menulis mengenai Islam tidak memahami bahasanya. Akibatnya “pakar-pakar akademik Islam di dunia Barat kini tidak tahu menahu mengenai keseluruhan peradaban Islam, sastera perundangan, politik, sejarah, sosiologi dan lain-lain lagi”.

Sumbul lalu menyebut nama buku-buku paling laris di Amerika seperti yang diberi tajuk Why I am not a Muslim dan yang bertajuk President G.W. Bush is a moron & Islam is not peace.

Akhirnya Sumbul Ali-Karamali menulis: “Saya hidup dalam agama saya kerana ia berakal, mudah dan mengajar perkara-perkara yang baik seperti bermaaf-maafan, bermurah hati, toleransi dan berperasaan belas kesihan”.

Source: Mingguan Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran