05 Ogos 2012
Pelancong di KLIA. Foto - Mingguan Malaysia.
Kaunter Jabatan Imigresen, laluan warga asing di Lapangan
Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur
Sekembali dari luar negara beberapa hari lalu, Awang
terganggu melihat suasana di kaunter Jabatan Imigresen, Lapangan Terbang
Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).
Urusan di kaunter pemegang pasport warganegara Malaysia
agak lancar tetapi lain pula bagi laluan warga asing.
Kasihan Mereka terpaksa beratur lama setelah menempuh
perjalanan yang panjang dari destinasi lain apatah lagi jika membawa bersama
warga tua dan anak kecil. Ketika sebahagian mereka sampai ke ruang bagasi,
beg-beg sudah pun berada di lantai.
Awang sempat berbual dengan beberapa pengunjung asing
termasuk dari Arab Saudi yang ternyata kecewa. Ia bukan sekadar diluahkan
dengan kata-kata malah tergambar pada wajah yang berkerut dan menggeleng
kepala.
Sebenarnya sudah kerap Awang perhatikan kaunter
pengunjung asing yang sesak dan panjang. Lalu berlegar banyak persoalan. Ketika
pengurusan keluar masuk pelawat di lapangan terbang kebanyakan negara semakin
efisien, mengapa di KLIA tidak sebegitu.
Awang kerap ke luar negara termasuk negara serantau.
Dalam tempoh tiga tahun ini, tidak pernah rasanya Awang berbaris panjang dan
melebihi 15 minit. Ketika ramai pengunjung, semua kaunter dibuka dan lebih
ramai petugas dikerah.
Di KLIA, sudah beberapa kali diperhatikan tidak semua
kaunter dibuka ketika pengunjung berduyun-duyun tiba seolah-olah itu perkara
biasa. Awang juga hairan mengapa beberapa lorong domestik yang menggunakan
mesin automatik, tidak berfungsi. Sudah tahu rosak, mengapa dibiarkan lama
begitu untuk sekadar tontonan.
Sebelum mana-mana pihak cuba mempersoalkan apa yang
dibangkitkan ini, Awang mencadangkan agar Malaysia Airport Berhad (MAB) dan
Jabatan Imigresen sendiri meninjau menerusi kamera litar tertutup.
Isunya bukan komitmen dan kualiti kerja kakitangan
Jabatan Imigresen secara individu. Awang tidak ragui hal itu tetapi isunya
adalah kaedah dan pendekatan jabatan itu dalam menangani bilangan pengunjung
yang ramai secara konsisten. Di mana silapnya?
Ini soal imej negara. Tidak guna berbelanja banyak wang
untuk menggalakkan kemasukan pelancong asing jika urusan keluar masuk di
lapangan terbang, kurang efisien. Tidak guna memiliki lapangan terbang yang
canggih seperti KLIA, jika aspek perkhidmatan sepenting itu tidak diberi
perhatian.
Analisis Mingguan, Bisik-Bisik Awang Selamat.
Sumber: Mingguan Malaysia Online
Tiada ulasan:
Catat Ulasan