TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Jumaat, 1 Julai 2011

Anak Manusia Korban Politik


Nama Novel: Anak Manusia Korban Politik
Penagarang: Muhammad Dafiq Saib Sutan Lembang Alam

Sebuah kisah fiktif tentang pergolakan yang berlaku dari tahun 1958 hingga tahun 1980an khususnya di Sumatra Barat dan di Indonesia secara umumnya.

Sebagaimana tajuknya, kita dapat membayangkan bagaimana akhirnya novel politik karya saudara Muhammad Dafiq Saib ini.

Kisah kehidupan manusia yang bernama Marwan, yang pada mulanya disangkanya orang Surabaya dari lenggok bahasa Jawanya. Rupanya pengalaman hidup si Marwan selama di Surabaya bersama pak eteknya, menjadikan dia fasih berbahasa Jawa cara Surabaya.

Nasib malang keluarga si Marwan bermula dari kemalangan yang menimpa pak tangahnya, diikuti penahanan ayahnya selama dua tahun di penjara Padang. Namun begitu dia tidak pernah mundur, sehingga bertemu jodohnya dengan Rosita. Walau pun selepas perkahwinannya, cobaan hidup yang dihadapi Marwan cukup getir.

Rosita yang kurang daya resilientnya kurang mampu menempuh badai kehidupan bersama Marwan. “Penasihat” kepada Rosita akhirnya berjaya menundukkan hatinya, sebagaimana Leman kalah kepada bujukan keluarganya dalam buah tangan almarhum Buya Hamka, “Merantau Ke Deli.”

Walau pun tetes air mata kita bila melalui halaman 206, namun akhirnya mungkin kerna barakah kesabarannya, Marwan beroleh cahaya terang dalam hidupnya

Tahniah saudara Muhammad Dafiq! Walau pun ianya novel pertama, ianya cukup mengesankan. Semoga tulisan seterusnya akan lebih berjaya dalam pasaran.

http://idristalu.blogspot.com/

Tiada ulasan:

CLICK NOW

ANDA TETAMU BLOG SAYA

Tajuk Kegemaran