TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Rabu, 6 Julai 2011

Jepun tawar Universiti Teknologi Malaysia geran RM7.8 juta

Oleh AZIZI MAJID, utusanjohor@utusan.com.my

JOHOR BAHRU 5 Julai - Kerajaan Jepun menawarkan geran penyelidikan berjumlah RM7.8 juta kepada Universiti Teknologi Malaysia (UTM) bagi menjalankan penyelidikan dan membangunkan masyarakat rendah karbon di Iskandar Malaysia dan rantau ini.

Ketua Penyelidik projek berkenaan, Dr. Ho Chin Seong berkata, UTM akan mengetuai penyelidikan tersebut dengan kerjasama pasukan saintis alam sekitar dan penyelidik dari Universiti Kyoto, Insitut Pengajian Alam Sekitar Jepun (NIES), dan Universiti Okayama selain pegawai Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar (IRDA).

Beliau berkata, selain menjalankan penyelidikan dan membangunkan model masyarakat yang rendah karbon di Iskandar Malaysia yang kini giat berkembang, universiti berkenaan juga akan menjadi hab kajian rendah karbon bagi negara di rantau Asia.

"Antara tujuan penyelidikan untuk menentukan jumlah penggunaan tenaga dan mengurangkan pelepasan karbon dioksida di Iskandar Malaysia.

"Selain itu, ia juga bagi memupuk kesedaran kepada kerajaan, pihak berkuasa tempatan, pihak berkepentingan dan masyarakat untuk mewujudkan sebuah negara maju tanpa perlu merosakkan alam sekitar," katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian Simposium dan Bengkel Rendah Karbon Asia di Hotel Puteri Pacific di sini semalam.

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tenaga, Air, Komunikasi dan Alam Sekitar negeri, Tan Kok Hong; Pesuruhjaya Persekutuan IRDA, Datuk Datuk Benjamin Hasbie dan wakil NIES, Universiti Kyoto dan Universiti Okoyama.

Simposium dan bengkel yang dihadiri 110 peserta termasuk dari Jepun, Korea, Indonesia dan Vietnam itu merupakan anjuran bersama UTM, IRDA, NIES, Agensi Sains dan Teknologi Jepun (JST) dan Agensi Kerjasama Antarabangsa Jepun (JICA).

Ia dianjurkan sempena pelancaran masyarakat rendan karbon (LCS) di Iskandar Malaysia yang bertujuan menggalakkan dialog antara penggubal dasar dan penyelidik serta mewujudkan rangkaian untuk membantu peningkatan kapasiti bagi menggalakkan dasar rendah karbon di negara Asia.

Chin Seong berkata, hasil penyelidikan tersebut kelak akan memberi manfaat sepenuhnya kepada kelestarian alam sekitar bukan hanya di Iskandar Malaysia, malah di seluruh rantau ini.

Source: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran