TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Sabtu, 2 Julai 2011

Sektor pelancong Malaysia dijangka beri pulangan RM57 billion


SEKTOR pelancongan negara diunjurkan untuk menyumbang RM57 bilion kepada ekonomi negara menjelang akhir tahun ini selaras dengan matlamat Pelan Transformasi Kerajaan (GTP) untuk menjadikan sektor berkenaan sebagai penyumbang utama kepada pembangunan negara menjelang 2020.

Timbalan Menteri Pelancongan Malaysia, Datuk Dr James Dawos Mamit berkata, tahun lalu negara mencatatkan kehadiran kira-kira 24.6 juta pelancong asing dengan menyumbang sekitar RM56.6 bilion dalam sektor berkenaan.

“Malaysia destinasi pelancongan yang popular di peringkat antarabangsa kerana terdapat pelbagai keunikan yang tersedia di negara kita termasuk destinasi untuk melakukan aktiviti menyelam ke dasar laut.


“Di Asia Tenggara, Malaysia memegang rekod nombor satu sebagai destinasi menyelam paling popular dan di peringkat antarabangsa tersenarai di tempat ketiga selepas Mexico dan Australia,” katanya pada majlis perasmian Expo Menyelam Antarabangsa 2011 (MIDE 2011) di Kuala Lumpur.

Katanya, tahun lalu negara mencatatkan pendapatan RM2 bilion hasil aktiviti menyelam di pelbagai destinasi di negara ini.

Source: Harian Metro Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran