TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 4 Julai 2011

Dana khas bahasa dan penerbitan perlu

Oleh Adli Shahar
adli@bharian.com.my
Tarikh: 2011/07/04


KEPENTINGAN untuk memulihara bahasa Melayu dan sastera kebangsaan dengan memberi dana khas bagi menggiatkan kegiatannya di negara ini mendapat perhatian panel Wacana Peranan Penulis dan Tanggungjawab Kerajaan - Agenda Bertindak.

Datuk Dr. A Samad Said.

Sasterawan Negara (SN), Datuk (Dr) A Samad Said, menekankan pentingnya kerajaan memberi peruntukkan dana untuk kegiatan berkaitan penulisan dan kebudayaan bagi memastikan penggunaan bahasa Melayu tidak terus luput.

“Penyediaan dana ini menjadi semakin penting kerana isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) belum selesai sepenuhnya kerana masih ada pihak yang mahu ia diteruskan,” katanya pada wacana sempena Konvensyen Penulis Selangor di Shah Alam, baru-baru ini.

Beliau turut menjelaskan bahawa apabila bahasa Melayu mati, semua perkara berkaitan kebudayaan Melayu akan turut mati termasuk penulisan buku dan penerbitan filem Melayu.

“Bahasa adalah watak dan memang setiap bangsa diberi bahasa untuk menunjukkan watak. Benar, bahasa hanya wahana, tetapi setiap bangsa mesti mempunyai himpunan ilmu. Ini dipancarkan oleh bahasanya.

“Orang China misalnya, Lao Tse bercakap dalam bahasanya kerana di dalamnya ada hikmah bangsanya yang sukar diucapkan bangsa lain. Bahasa itu bertindak sebagai watak dan lidah bangsa. Orang yang mahu membunuh bangsa, akan membunuh bahasa itu dulu,” ujarnya.

SN Datuk Dr Anwar Ridhwan


SN, Datuk Dr Anwar Ridhwan, pula mencadangkan kerajaan memberi dana kepada perpustakaan awam untuk mendapatkan hasil karya penulis selain memperbanyakkan jumlah perpustakaan awam di bandar dan luar bandar.
“Saya turut berharap penerbitan buku diiktiraf sebagai satu industri dan diletakkan di bawah satu kementerian sebagai satu usaha untuk merancakkan pertumbuhan bidang ini, sekali gus mencapai sasaran penerbitan 26,000 naskhah buku setahun,” katanya.

Dr Anwar juga yakin bahawa bantuan dalam bentuk mengurangkan cukai kertas, dakwat, mesin cetak, selain mewujudkan pusat latihan untuk penulis, editor dan pereka bentuk grafik, dapat turut melancarkan perancangan terbabit.

“Kerajaan juga diharap dapat menyediakan dana untuk penulis, menaikkan jumlah pelepasan cukai, royalti, dan honororium bagi penulis,” katanya.


Prof. Dr. Shaharir Mohamad Zain

Pakar Matematik dan Penerima Anugerah Penulis Selangor, Prof Shaharir Mohamad Zain, pula menegaskan keperluan universiti di negara ini untuk terus menerbitkan buku dalam bahasa Melayu, walaupun berusaha untuk muncul sebagai universiti bertaraf dunia.

“Penerbitan universiti pada hari ini semakin kurang menerbitkan buku dalam bahasa Melayu kerana menganggap penerbitan bahasa Inggeris sajalah yang akan menjadikan universiti mereka mencapai taraf antarabangsa.

“Jadi menjadi harapan saya universiti dan kolej di Selangor memberi pengiktirafan kepada pensyarah jika mereka menulis buku dalam bahasa Melayu. Ia juga wajar dijadikan sebagai syarat untuk kenaikan pangkat,” katanya.

Tidak ketinggalan, beliau turut mencadangkan supaya guru digalakkan untuk menulis mengenai pendekatan pengajaran di sekolah kerana mereka adalah individu terbaik untuk menjelaskan perkara dalam bidang berkenaan.

“Potensi guru sekolah juga boleh digunakan dalam bidang sains dan matematik dengan meminta guru menulis mengenai pengalaman berkaitan pendekatan baru dan cara mengajar kedua-dua subjek terbabit,” katanya.

Source: Berita Harian Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran