TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Sabtu, 2 Julai 2011

British, Soviet dan Amerika Syarikat kalah di Afghanistan

Oleh Tan Sri Mazlan Nordin

SEJARAH berulang di Afghanistan. Pada tahun 1842 laskar dan para pejuangnya menyerang seramai 16,000 askar British yang sedang berundur dari Kabul. Daripada bilangan begitu ramai hanya seorang saja askar British selamat.

Namanya William Brydon. Lalu namanya disebut dalam laporan perang kali pertama British - Afghanistan dari 1939 hingga 1842. Ini berlaku semasa persaingan di antara pihak British dan Russia yang dipanggil “The Game”, iaitu untuk menguasai Afghanistan dan negeri-negeri Asia Tengah.

Pihak British melancarkan pencerobohan kali kedua pada tahun 1878-1880, tetapi juga tewas.

Masa berlalu. Pada bulan Disember 1979 pihak Soviet Union pula menceroboh kedaulatan Afghanistan. Ia berlaku berikutan rampasan kuasa oleh Parti Demokratik Rakyat Afghanistan (PDPA) yang mahu mewujudkan sistem sosialis di Afghanistan.

Maka berlakulah perang saudara selama 10 tahun. Lebih dari 7 juta rakyat Afghanistan terpaksa mencari perlindungan di negara-negara lain.

Kira-kira 100,000 askar Soviet membunuh satu juta orang tetapi akhirnya tewas kepada pejuang-pejuang Afghanistan. Kira-kira 20,000 askar Soviet mati dan puluhan ribu lagi cedera.

Tentera Soviet terpaksa berundur pada tahun 1989. Menurut catatan sejarah kekalahan mereka antara sebab tumpasnya pemerintahan komunis Soviet selama 74 tahun dan jatuhnya pimpinan Michael Gorbachev.

Antara yang terlibat dalam pemerintahan komunis ialah seorang warga Afghanistan, Dr. N. Ahmadzai dari PDPA. Beliau kemudian menjadi ketua polis rahsia yang bertanggungjawab merangkap dan membunuh rakyat yang tidak mahu bekerjasama.

Bertemu

Tetapi akhirnya beliau dan adiknya ditangkap dan mati di tali gantung oleh pihak lawan.

Kisah beralih kepada gerak khas yang melibatkan 6,500 askar marin Amerika dan askar British serta 4,500 askar Afghanistan di Wilayah Selatan Afghanistan pada peringkat awal 2010. Ia dipanggil operasi Moshtarak dan dilancarkan ke atas kubu pihak Taliban.

Sebelum kempen dilancarkan panglima tentera Amerika dan NATO di Afghanistan bertemu dengan 450 ketua kaum Afghanistan. Menurut laporan majalah Time, bandar utama di situ Marjah mempunyai 60,000 penduduk. Bilangan pejuang pihak Taliban hanya 400 orang sahaja.

Lantas disebut mengenai kota Kandahar: “kota ini di bawah perintah NATO, tetapi khabarnya beribu-ribu pejuang Taliban berada di situ”.

Laporan beralih kepada satu persidangan di Universiti Tufts Amerika yang dihadiri juga oleh pakar-pakar mengenai Afghanistan. Ulasan yang berulang-ulang disebut mendapat perhatian:

“Saya tidak ragu-ragu bahawa pada satu hari nanti keamanan akan wujud di Afghanistan, tetapi saya tidak dapat menyatakan apakah ia akan berlaku dalam masa 50 atau 200 tahun. Apa yang boleh saya katakan ialah bahawa menurut kadar kegiatan ketika ini, tempoh itu tidak mungkin lebih awal dari itu”.

Presiden Barack Obama baru-baru ini mengumumkan pengunduran 33,000 tentera Amerika dan Afghanistan menjelang akhir tahun depan. Seperti dikatakan ini bukan kerana ketewasan di medan perang.

Bala tentera Amerika tiba di Afghanistan mula Oktober 2001 lalu menyingkirkan kerajaan Taliban. Pada bulan Disember berikutnya. Majlis keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu meluluskan penubuhan pasukan keselamatan antarabangsa untuk mengawasi keselamatan negara dan membantu Presiden Karzai.

Berikutan pengumuman mengenai tentera Amerika itu kenyataan sama dibuat bersabit bala tentera British, Perancis, Belanda. Antara lain-lain pasukan tentera NATO ialah dari Itali, Poland, Kanada, Sepanyol, Australia, tetapi kegiatan- kegiatan mereka tidak beliau diketahui.

Wajar disebut ialah pesanan penyerang masa dahulu di Afghanistan, terutama Alexandar the Great, Genghis Khan dan Babur keturunan Tamerlane.

Lebih 80 peratus rakyat Afghanistan kini ialah dari golongan Sunni, 15 hingga 20 peratus Syiah. Bilangan mereka 28,395,716, iaitu tidak termasuk kira-kira 3 juta yang berlindung di Pakistan dan Iran. Bagi mereka perjuangan berterusan.

Perang di Afghanistan hampir tiga kali ganda lebih lama dari Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua.

Namun, seperti telah dinyatakan dalam sebuah akhbar Australia: “The outside world has never won a war in Afghanistan and never will”.

Source: Mingguan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran