TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 15 April 2012

UTM tawar 100 guru ikuti PhD

ARKIB : 13/04/2012

Prof. Datuk Dr. Zaini Ujang

JOHOR BAHRU 12 April - Golongan guru yang berminat melanjutkan pengajian ke peringkat doktor falsafah (PhD) namun tiada masa berbuat demikian boleh merebut peluang yang ditawarkan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) tanpa perlu ke universiti itu.

Naib Canselor UTM, Prof. Datuk Dr. Zaini Ujang berkata, universiti itu membuka peluang tersebut kepada kira-kira 100 guru terpilih dengan menjalankan penyelidikan di sekolah masing-masing menggunakan peruntukan keseluruhan RM80 juta bermula September ini.

Tambah beliau, pihaknya juga akan memberikan peruntukan RM50,000 kepada setiap sekolah yang gurunya terpilih supaya dapat menaik taraf makmal bagi menghasilkan penyelidikan mereka.

Menurutnya, menerusi program itu pensyarah atau penyelia yang terlibat akan ke sekolah bagi melihat perkembangan penyelidikan yang dijalankan oleh guru-guru.

"Pada masa ini kita telah memilih beberapa sekolah di sekitar Johor, Negeri Sembilan, Perak, Selangor dan Kuala Lumpur bagi menjayakan program ini dan perincian mengenainya akan diumumkan tidak lama lagi," katanya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian pada majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar yang diwakili Ketua Setiausahanya, Datuk Zoal Azha Yusof bagi membolehkan UTM menjalankan kerjasama dalam pelbagai bidang dengan kementerian tersebut.

Menurut Zaini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran turut menyambut baik usaha itu kerana ia mampu memberi peluang kepada guru-guru melanjutkan pengajian ke peringkat lebih tinggi.

Mengenai MoU itu, beliau berkata, kerjasama tersebut bertujuan berkongsi pengalaman dan kepakaran dalam menyelesaikan pelbagai masalah berkaitan pengurusan sumber asli dan alam sekitar.

Sumber: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran