TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 23 April 2012

Strategi ampuh kekal Harian Metro nombor satu

MEDIA Prima Bhd (MPB), kumpulan media bersepadu terulung negara, komited untuk terus mengekalkan kedudukan Harian Metro sebagai akhbar nombor satu di Malaysia.

Pengerusinya, Datuk Johan Jaaffar berkata, walaupun akhbar dunia berdepan cabaran hebat dan mengalami corak penurunan jumlah pembaca, Harian Metro terus menunjukkan prestasi sebaliknya dari tahun ke tahun.

“Harian Metro kini mempunyai edaran purata kira-kira 400,000 naskhah dengan jumlah pembaca mencecah 4 juta orang sehari. Ini satu fakta yang sangat menarik dan Harian Metro, dari tahun ke tahun terus menunjukkan prestasi menakjubkan,” katanya pada sidang media selepas mesyuarat agung tahunan MPB di Petaling Jaya, semalam.

Sementara itu, Pengarah Urusan Kumpulan MPB, Datuk Amrin Awaluddin berkata, pihaknya merancang strategi ampuh bagi memastikan Harian Metro terus mendapat tempat di hati pembaca.

“Cabaran utama kini ialah persaingan untuk mengekalkan kedudukan di tempat teratas dengan memastikan kualiti kandungan dan kreativiti, sekali gus menawarkan kelainan berbanding pesaing,” katanya.

Dalam perkembangan berasingan, beliau berkata, meskipun mencatat prestasi kewangan lebih rendah dalam suku pertama tahun ini berbanding tahun lalu, pihaknya optimis mencapai keuntungan bagi tahun kewangan semasa didorong penganjuran pelbagai acara besar tempatan dan antarabangsa.

“Suku pertama tahun ini agak lembap berbanding tahun sebelum ini berikutan banyak pengiklan mengamalkan sikap berhati-hati dengan suasana perniagaan. Bagaimanapun, masih terlalu awal untuk membuat sebarang ulasan mengenai prestasi penuh bagi tahun kewangan semasa.

“Secara tradisinya, apabila ada acara besar dunia contohnya ketika krisis dalam 2008 apabila perniagaan seluruh dunia mengalami pertumbuhan negatif, perbelanjaan pengiklanan yang menyumbang 95 peratus kepada pendapatan syarikat, menunjukkan prestasi baik didorong penganjuran acara seperti kejohanan bola sepak Euro dan Sukan Olimpik di Beijing. Biasanya juga jumlah pembaca, edaran dan penonton akan bertambah berlipat ganda ketika musim pilihan raya,” katanya.

Menurutnya, menuju ke depan, MPB akan melaksanakan strategi seperti melabur dalam kandungan dalam semua landasan media, meningkatkan sumbangan pendapatan pengedaran menerusi lebih banyak landasan dan memperluaskan aktiviti niaga di peringkat serantau.

“Untuk itu, kami akan memberikan tumpuan kepada pelaburan dalam radio, TV, akhbar atau Internet untuk memastikan semua media mencatat kedudukan nombor satu di pasaran,” katanya.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran