TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 29 April 2012

40,000 peluang kerja di Pengerang, Johor


Oleh HAMDAN TAWADI, utusanjohor@utusan.com.my

KLUANG 28 April - Lebih 40,000 kekosongan jawatan ditawarkan menerusi pembangunan hab industri minyak dan gas di Pengerang, Kota Tinggi.

Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, Md. Jais Sarday berkata, kekosongan itu meliputi tenaga kerja semasa pembinaan loji bagi golongan pekerja mahir, separuh mahir dan bukan mahir.

"Pembangunan hab itu juga menawarkan 4,000 kekosongan jawatan secara tetap semasa peringkat operasi," katanya semasa merasmikan Karnival Kerjaya, Perniagaan dan Kemahiran (Kepak) 2012 peringkat daerah Kluang, di sini semalam.

Kepak yang diadakan selama tiga hari bermula semalam di Kluang Walk@Persiaran Dato' Haji Ismail Hassan bertujuan mendedah dan memadankan kumpulan sasar dengan peluang kerjaya setempat di negeri ini dan di Iskandar Malaysia.

Ia juga bertujuan menawarkan peluang penjanaan pendapatan menerusi perniagaan kecil dan sederhana serta peningkatan kemahiran dan latihan semula.

Program itu dianjurkan bersama Kerajaan Negeri Johor, Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN), Iskandar Malaysia, Majlis Amanah Rakyat (Mara), Skills Malaysia dan JobsMalaysia.

Rakan strategik yang turut menjayakan karnival itu ialah Johor Corporation (JCorp), Majlis Perbandaran Kluang, Majlis Daerah Simpang Renggam, Petronas, Puspatri, KPJ Health Care, KFC Holdings (Malaysia) Bhd., Kulim (Malaysia) Bhd. dan Pelabuhan Tanjung Langsat.

Md. Jais yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Mahkota berkata, kemajuan negeri ini telah mewujudkan pelbagai peluang pekerjaan dan antara buktinya adalah kira-kira 19,000 jawatan ditawarkan oleh majikan di Iskandar Malaysia termasuk pekerjaan berkemahiran tinggi meliputi semua peringkat dan sektor ekonomi.

Justeru itu, beliau berharap masyarakat setempat khususnya golongan belia, lepasan sekolah, institusi pengajian tinggi dan pusat latihan, pencari kerja, orang kurang upaya (OKU) dan ibu tunggal memanfaatkan sepenuhnya Kepak di daerah ini.

Mengenai bidang perniagaan, orang ramai boleh mengunjungi gerai Mara yang memberi fokus kepada program pembangunan usahawan secara menyeluruh serta menjadi pusat sehenti untuk usahawan bumiputera, jelasnya.

Beliau berkata, bagi yang berminat dengan bidang kemahiran boleh mengunjungi gerai Pusat Pembangunan Tenaga Industri Johor (Puspatri) selain melanjutkan pengajian di KFCH International College dan KPJ International & Health Sciences.


Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran