TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Rabu, 21 Julai 2010

Saya mufti, takkan saya berbohong – Harussani

Sumber: Utusan Malaysia Online.

PUTRAJAYA 20 Julai - Tan Sri Harussani Zakaria berkata, sebagai mufti yang menyeru umat Islam supaya sentiasa ke jalan Allah, takkan beliau sanggup berbohong bahawa dirinya pernah didatangi pemimpin Pas dan UMNO untuk mendapatkan pandangan bagi menyatukan kedua-dua parti itu.

Menurut Mufti Perak itu, semasa kunjungan kedua-dua pihak yang disertai pemimpin berjawatan tinggi kedua-dua parti yang berlaku 'dalam sebulan dua ini' itu, beliau telah diminta untuk menjadi wakil supaya usaha penyatuan itu dapat dijayakan.

''Saya seorang mufti, takkanlah saya nak membohong, cuma saya tak nak sebut nama orang yang bertemu dengan saya itu, jadi saya tidak berbohong.

''Orang Islam ni kalau terjadi dua puak yang bertentangan, maka hendaklah didamaikan.

''Depa nak tuduh saya berbohong, itu depa punya pasal, saya tak nak masuk neraka (jika tidak mengusahakan soal penyatuan dan perpaduan umat Islam ini)," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Semalam, kedua-dua Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar menuduh Harussani membuat fitnah serta melakukan pembohongan bahawa terdapat pemimpin Pas dan UMNO menemuinya untuk mendapatkan pandangan bagi menyatukan UMNO dan Pas.

Menurut Harussani, pertemuan itu memang berlaku walaupun wakil yang datang bertemu dengannya itu bukan dihantar oleh Pas secara rasmi.

''Pertemuan ini semata-mata untuk pertahankan Islam dan orang Melayu. Saya baru sahaja menyarankan soal pentingnya perpaduan orang Melayu yang hanya 55 peratus di negara ini, itu pun sudah 'ribut'. Saya hairan mengapa 'ribut' sangat ni," katanya.

Dalam pada itu Harussani turut menyifatkan pemimpin Pas sebagai keras kepala dan degil kerana enggan bersatu sesama Islam walaupun ia adalah untuk kebaikan.

''Pas yang sebenarnya bertanggungjawab terhadap perpecahan umat Islam di negara ini sehingga orang bukan Islam semakin berani mempertikaikan Islam sekarang.

''Ini kerana mereka begitu degil dan walaupun berjuang atas nama Islam tetapi apabila disuruh kembali bersatu kerana Islam, mereka tidak mahu," tegasnya.

Beliau juga secara sinis membidas pihak yang menuduh beliau sebagai pengkhianat ekoran kejatuhan kerajaan pakatan pembangkang di Perak.

''Saya khianat apa? Kerajaan DAP Perak jatuh, saya tiada kena mengena. Mereka bawa ke mahkamah dan apabila keputusan pertama berpihak kepada mereka, mereka seronok tetapi apabila kalah, saya pula dituduh sebagai pengkhianat," kata Harussani.

Beliau turut menegaskan bahawa melompat parti tiada kena mengena dengan Islam kerana ia adalah hal kepartian.

''Kalau mereka keluar Islam, maka mereka murtad tetapi kalau keluar parti bukan murtad.

''Merata-rata orang melompat. Ikut suka mereka hendak meloncat ke hendak merangkak ke hendak duduk," katanya.

Source: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0721&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_02.htm

2 ulasan:

atuk berkata...

Assalamualaikum Idris Talu

Sekecil kecil masaalah ada penyesalan dlm Islam
bukan dlm bab lompat parti tiada hukumnya

Allahuakbar

Wassalam

Idris Talu berkata...

Wa'alaikumussalam En Rozali,

Doa saya kepada Allah semoga orang Islam (terutamanya di Malaysia yang amat terancam dan tertekan sekarang) supaya terbuka hati mereka untuk kembali berpadu ke jalan Allah.

Amin ya Rabbal 'Alamin.

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran