TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Khamis, 22 Julai 2010

Seminar “Nakhoda Muhammad Taib” Sabtu ini

Sumber: Utusan Malaysia Online.

Seminar “Nakhoda Muhammad Taib” Sabtu ini
Tarikh: 22/07/2010 7:48pm

LUMUT 22 Julai – Satu seminar mengenai ketokohan pahlawan Melayu yang juga tokoh maritim terbilang, “Nakhoda Muhammad Taib” akan diadakan di pantai Teluk Senangin, Segari dekat sini Sabtu ini.

Seminar itu dianjurkan khusus bagi memperingati jasa pahlawan maritim, pentadbir, pedagang dan pejuang Melayu silam itu, supaya ia tidak dilupai oleh generasi sekarang.

Program sehari itu merupakan anjuran bersama Persatuan Penulis dan Peminat Sastera Bandar Raya Ipoh (Pintar) serta Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), dengan kerjasama Yayasan Perak, Kerajaan Negeri Perak dan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).

Urus setia seminar, Harifuddin Kamarudin berkata, orang ramai terutama peminat sejarah seluruh negara dijemput menyertai seminar sehari yang bermula dari pukul 9 pagi hingga 6 petang itu, yang akan menyaksikan pembentangan 17 kertas kerja.

Katanya pada sebelah malam, para peserta akan berpeluang menyaksikan persembahan puisi perjuangan Nakhoda Muhammad Taib oleh pelajar UPSI dan penduduk setempat.

Beliau berkata Nakhoda Muhammad Taib pernah dianugerahkan surat kuasa oleh Sultan Perak ke-23, Sultan Jaafar Muadzam Shah pada tahun 1856 untuk memerintah Jajahan Kuala Sepit di Manjung. – Bernama

Source: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0722&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_27.htm

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran