TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Sabtu, 3 Julai 2010

Upin dan Ipin

Tulisan: Awang Selamat.
Ruangan “Bisik-Bisik Mingguan”

Tarikh: Ahad 04 Julai 2010.


Filem animasi 3D bersiri Geng yang menampilkan watak kembar Upin dan Ipin meninggalkan kesan istimewa kepada industri perfileman tanah air. Ia bukan sahaja popular di negara ini malah mendapat sambutan hebat di negara serantau termasuk Indonesia.

Kisah dua budak botak yang nakal tetapi bijak dan keletah sudah menjadi fenomena di negara jiran tersebut. Menariknya juga, Geng yang ditayangkan di televisyen Indonesia turut menggunakan sepenuhnya Bahasa Malaysia. Dialog-dialog dan sebutan tertentu dalam siri itu menjadi ikutan antaranya ''betul, betul, betul...". Istilah opah dan atok yang begitu asing terutama di Kepulauan Jawa kini sudah biasa didengar menerusi filem itu.

Dengan kata lain, Geng yang diterbitkan oleh syarikat tempatan, Les Copaque Sdn. Bhd kini menjadi fenomena di Malaysia, Indonesia, Brunei dan Singapura. Khabarnya, filem animasi itu baru sahaja menembusi pasaran India dengan dialihbahasakan kepada 11 dialek.

Awang mengucapkan tahniah kepada penerbitnya. Ia membuktikan bahawa produk tempatan yang berkualiti dan kreatif seperti Geng mampu bersaing di pasaran antarabangsa. Awang turut bangga kerana filem itu telah menonjolkan imej Malaysia ke luar negara di samping mempromosi nilai positif kehidupan yang digambarkan dalam keluarga Upin dan Ipin. Banyak lagi kekuatan dalam Geng yang kini menjadi kegilaan di kalangan kanak-kanak. Bukan itu sahaja, ia mampu menjadi jambatan mengeratkan lagi hubungan antara rakyat. Dalam satu dialog melibatkan editor kanan Malaysia dan Indonesia yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin di Jakarta, baru-baru ini, watak Upin dan Ipin turut dijadikan rujukan.

Sama ada ketika dialog mahupun sesi sembang di meja makan, beberapa editor Indonesia teruja bercakap tentang Upin dan Ipin sambil menyifatkannya sebagai produk yang dapat mendekatkan pemahaman dan jalinan antara rakyat. Sekali lagi, ia membuktikan bahawa pasaran Indonesia yang kononnya kebal dan sukar ditembusi oleh filem Malaysia, tidaklah sama sekali benar. Selepas kegemilangan era filem-filem Allahyarham Tan Sri P. Ramlee yang pernah memikat hati rakyat Indonesia suatu ketika dahulu, Geng berjaya menembusi negara itu dengan impak tersendiri.

Dalam dialog anjuran Ikatan Setiakawan Wartawan Malaysia-Indonesia (Iswami), turut disebut tentang fenomena penyanyi terkenal Malaysia, Siti Nurhaliza yang masih belum pudar di kalangan rakyat negara jiran itu selain beberapa nama lain seperti Sheila Majid dan Amy Search.

Begitulah penangan Upin dan Ipin serta Siti Nurhaliza di Indonesia. Kesan populariti kedua-duanya, boleh meredakan sedikit sebanyak bahang di peringkat rakyat akar umbi ekoran isu-isu semasa melibatkan hubungan dua hala yang acap kali dilaporkan secara sensasi dan panas oleh sebahagian media negara itu.

Awang percaya peranan itu mungkin tidak dapat dimainkan oleh diplomat dan saluran rasmi yang ada.

- Awang Selamat

Source: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0704&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_04.htm

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran