TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Jumaat, 2 Julai 2010

Perpustakaan Minangkabau,

By Idris Ismail Talu

Buku No.7.


Nama buku: Tanya Jawab Adat Minangkabau – Buku Pertama
Penulis: Amir M. S.
Penerbit: PT. Mutiara Sumber Widya
Tahun terbit: 2003
ISBN: 979-9331-56-0

Sedikit penerangan mengenai buku ini:

Suatu ketika dahulu, sebuah tv swasta Indonesia telah menayangkan sebuah sinetron berjudul “Duo Datuk” yang berlatarbelakangkan suasana Ranah dan Adat Minangkabau.

Penayangan sinetron tersebut telah menyinggung perasaan, harga diri, dan martabat orang Minangkabau. Jawatan Penghulu dan Datuk serta adat istiadat Miangkabau telah direndahkan martabatnya melalui penyiaran sinetron tersebut.

Penulis buku ini, Amir M.S. berharap ianya (buku ini), dapat membekalkan ilmu asas tentang keMinangkabauan kepada generasi muda masyarakat Minangkabau supaya mengenali jati diri Minangkabau sejati dan mengamalkannya dengan harapan supaya terbentuklah peribadi Minangkabau yang tinggi kualitinya.


******************************************************************


Buku No. 8.


Nama buku: Tanya Jawab Adat Minangkabau – Buku Kedua
Penulis: Amir M. S.
Penerbit: Karya Dunia Fikir
Tahun terbit: 2005
ISBN: 979-97889-7-8

Sedikit penerangan mengenai buku ini:


Dalam buku yang kedua ini, penulisnya – Amir M. S. menjelaskan tentang proses perlantikan penghulu di Minangkabau, saripati adat Minangkabau, proses pemerintahan di kampung-kampung, serta kelompok-kelompok persukuan di dalam alam Minangkabau.

Penulis ingin mengajak pembaca supaya dapat membedakan antara mitos dan fakta, antara cerita dan berita, atau antara karya sastra dan peraturan hidup.


******************************************************


Buku No. 9.


Nama buku: Syekh Ahmad Khatib – Ilmuan Islam Di Permulaan Abad.
Penulis: Drs. Akhria Nazwar
Penerbit: Pustaka Panjimas, Jakarta.
Tahun terbit: 1983.
ISBN: - Tiada.

Sedikit penerangan mengenai buku ini:-


Buku ini banyak menerangkan tentang Syekh Ahmad Khatib, atau nama lengkapnya Ahmad Khatib bin Abdul Latif al Minangkabawy, seorang putera Minangkabau sejati yang sangat dalam ilmu pengetahuan agama Islamnya.

Beliau diberi kepercayaan menjadi imam dan khatib di Masjidil Haram, Makkah. Beliau juga mengajar ilmu keagamaan di Masjidil Haram. Agak jarang jawatan seperti ini diberikan kepada warga bukan Arab.

Walau pun bermukim di Makkah, Syekh Ahmad Khatib cukup berpengaruh atas kemajuan dan membawa perubahan yang besar dan ketara dalam perkembangan agama Islam di ranah Minangkabau.

http://idristalu.blogspot.com/

2 ulasan:

Aida Ali berkata...

Salam ziarah. Birunya langit...

Idris Talu berkata...

Wa'alaikumussalam Cikgu Aida,

Terima kasih sudi singgah.

Teringat pesanan pensyarah masa belajar IT di ITM dulu, " Siapkan rumah dahulu, baru cat rumah tersebut!" Sebab sebagai pelajar, program mereka tak siap lagi, asyik alter warna screen.

Buat blog ini, bila nak siap rumahnya. Jadi, sambil buat rumah, sambil mengecat, bila siap nanti, tingkap warna lain, pintu warna lain, dinding warna lain. Nasib baik langit warnanya biru!

Wassalam,

Idris Talu.

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran