TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 5 Mac 2012

Upin dan Ipin bakal pecah rekod Istana Budaya Kuala Lumpur

Oleh ABD. AZIZ ITAR, aziz.itar@utusan.com.my
Gambar WAN NAQIUDDIN WAN YAACOB


KAREKTER kartun Upin dan Ipin yang mencipta fenomena menerusi kaca-kaca televisyen di negara ini dan rantau Asia Tenggara bakal melebarkan lagi popularitinya apabila ia akan dipentaskan di Panggung Sari, Istana Budaya (IB), Kuala Lumpur dari 14 April hingga 6 Mei ini.

Menerusi persembahan Upin & Ipin The Musical, dua karekter kartun kanak-kanak kembar terbabit bakal memecahkan rekod pementasan di IB dengan 30 persembahan -yang paling banyak diadakan sejak panggung itu ditubuhkan lebih 10 tahun lalu.

Menurut penerbitnya, Burhanuddin Md. Radzi, dia yakin persembahan yang diadaptasi daripada siri televisyen itu dengan kos penganjuran mencecah RM2 juta mampu menarik ramai penonton.


"Kami merancang mengadakan pementasan Upin & Ipin The Musical sebanyak 30 pementasan tanpa henti. 23 persembahan akan diadakan pada pukul 8.30 malam dan tujuh lagi persembahan pada pukul 3 petang pada sepanjang 23 hari berturut-turut ia diadakan di IB.

"Selain itu, kami juga akan mementaskan sebuah pementasan Upin & Ipin The Musical yang khas dalam bahasa Inggeris pada 28 April pada pukul 3 petang. Ini bermakna, pementasan ini bakal memecahkan rekod pementasan paling banyak di IB," katanya kepada Hits baru-baru ini.

Malah jelas Burhanuddin, biarpun Upin & Ipin The Musical hanya akan menemui para peminat kira-kira dua bulan lagi, tetapi tempahan tiket untuk menyaksikan pementasan hari pertama dan kedua sudah habis ditempah.

Tambahnya, selain menampilkan karekter Upin dan Ipin serta iringan nyanyian lagu-lagu yang melatari kebanyakan adegan pementasan itu, banyak elemen tambahan menggunakan teknologi multimedia terkini.

"Elemen seperti 3D (tiga dimensi) juga akan digunakan bagi menambahkan lagi tarikan pada pementasan ini. Ia mungkin berbaloi dengan harga-harga tiket yang dikenakan berharga daripada RM53 hingga RM400 untuk pementasan yang bertaraf antarabangsa ini.

"Bagaimanapun, pada masa sama kami juga terpaksa menampung kos penganjuran yang tinggi. Contohnya, kos sewa Panggung Sari untuk keseluruhan hari pementasan itu mencecah RM450,000 di mana ia agak mahal. Saya harap IB dapat kurangkan kadar sewa itu," pintanya.

Burhanuddin bukan sahaja teruja bercerita tentang pementasan Upin & Ipin The Musical, malah beliau turut membayangkan impiannya mahu membuka sebuah taman tema berdasarkan karekter Upin dan Ipin di sebuah kawasan berhampiran Sepang, Selangor.

Katanya, taman tema yang bersebelahan dengan Litar Lumba F1 di Sepang itu adalah tempat yang menjadi tumpuannya yang mana jika ia berjalan lancar, kos pembinaan taman tema itu dijangka akan mencecah kos sehingga RM700 juta apabila ia siap dibina kelak.

"Buat masa ini, kami sedang mengadakan perbincangan dengan MAB (Malaysia Airport Berhad) bagi mendapatkan tanah berhampiran litar F1 dan kalau tiada aral melintang pembinaan taman tema itu akan mengambil masa sekitar tiga tahun," jelasnya.

Upin & Ipin The Musical yang akan diarahkan oleh Zaifri Husin itu menampilkan ramai pelakon kanak-kanak terutamanya yang akan melakonkan watak Upin dan Ipin serta pelakon lain yang keseluruhannya mencecah seramai 60 orang yang dipilih menerusi sesi uji bakat tahun lalu.

Pementasan yang ditaja oleh KPJ Healthcare Berhad itu kata Zaifri, menampilkan empat pelakon kanak-kanak berbeza iaitu Faris Azim Abdul Karim, Joshry Adamme Rizq Arish Khairul Fazril, Amir Johar Nadim dan Muhamad Faritz Danial Roshaimi sebagai pelakon watak Upin dan Ipin.

"Kami sengaja menampilkan dua set pelakon berbeza untuk melakonkan watak Upin dan Ipin sebagai persediaan kalau ada apa-apa berlaku. Mereka akan melakonkan dua watak itu secara bergilir-gilir. Kalau setiap hari pelakon yang sama saya takut kanak-kanak itu akan penat.

"Selain berlakon kanak-kanak terbabit juga akan menari dan menyanyikan 17 lagu baru yang dicipta oleh Pak Ngah. Turut dipersembahkan ialah lagu Sahabat Selamanya yang dipopularkan oleh kumpulan Padi dari Indonesia pada persembahan selama dua jam," ujarnya.

Source: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran