TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 11 Mac 2012

Bangunan perpustakaan baru RM45j dibina di Pahang

Oleh YUSRI SAHAT, utusanpahang@utusan.com.my
ARKIB : 24/04/2010

KUANTAN 23 April - Kerajaan Pahang akan membina sebuah perpustakaan negeri baru bagi menggantikan kemudahan sedia ada yang semakin usang di bandar ini.

Timbalan Pengerusi Perbadanan Perpustakaan Awam negeri, Datuk Shahaniza Shamsuddin berkata, projek pembinaan perpustakaan yang lebih moden itu dijangka dimulakan dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10).

Menurut beliau, pihaknya telah mengenal pasti satu kawasan yang sesuai di Kemunting di sini bagi tujuan pembinaan tersebut.

''Kita menganggarkan kos pembinaan perpustakaan baru itu bernilai RM45 juta yang dijangka dapat disiapkan dalam tempoh RMK-10 juga," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di Wisma Sri Pahang di sini semalam.

Beliau mengulas rungutan orang ramai mengenai keadaan perpustakaan negeri yang terletak di sebelah Wisma Sri Pahang yang semakin uzur.

Shahaniza memberitahu, pihaknya menyedari keadaan bangunan perpustakaan itu yang dianggap agak ketinggalan zaman berbanding kemudahan yang terdapat di negeri lain.

Bagaimanapun, tambah beliau, pihaknya sentiasa melaksanakan usaha-usaha keceriaan di perpustakaan negeri itu bagi menarik lebih ramai pengunjung.

''Kami mengaku aspek promosi terutama dengan media agak kurang menyebabkan banyak aktiviti yang dijalankan tidak diketahui umum," jelasnya.

Dalam pada itu, tambah beliau, pihaknya sedang melaksanakan program perkongsian buku dengan perpustakaan lain di seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak.

Menerusi program itu jelas beliau, pembaca di Pahang boleh meminjam buku dari Perpustakaan Negara melalui Internet.

''Jika buku yang dicari pembaca tiada di perpustakaan ini, kami akan mendapatkannya daripada Perpustakaan Negara. Ia akan diposkan ke sini dan pembaca hanya perlu membayar kos pos," jelasnya.

Sumber: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran