TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Rabu, 28 Mac 2012

Kursi Tun Hussien Onn sumber rujukan dasar luar

Tarikh siar: 2012/03/29


KUALA LUMPUR: Pewujudan Kursi Tun Hussien Onn oleh Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) dilihat mampu menjadi sumber rujukan penting dalam ilmu mengenai dasar luar negara serta berkaitan pengajian antarabangsa.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata beliau percaya pelantikan Datuk Dr Muthiah Alagappa sebagai pemegang pertama kursi itu akan memberi keseragaman maklumat seperti penerbitan jurnal serta membangunkan satu ikatan khusus dalam landskap antarabangsa.

“Selepas hampir dua dekad pemergian Tun Hussien, kursi ini adalah sumbangan tidak ternilai kepada bidang pengajian antarabangsa dan menjadi usaha mengenal pasti sempadan untuk dikuasai serta berhubung pada masa depan.

“Bapa saya pasti bangga menjadi sebahagian daripada pencetus penganjuran kursi ini dan sudah semestinya ISIS yang sentiasa dekat dengan hati beliau,” katanya pada majlis pelancaran kursi berkenaan di sini, semalam.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh adiknya, Datuk Haris Onn Hussien.

Kursi itu yang diwujudkan khas bagi memberi penghargaan kepada Perdana Menteri Ketiga, Tun Hussien Onn atas sumbangan beliau membentuk dasar luar negara sepanjang perkhidmatannya.

Turut hadir, Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah; Pengerusi ISIS, Tan Sri Mohamed Jawhar Hassan dan Pengerusi Yayasan Noah, Datin Paduka Dr Faridah Abdullah. Hadir sama isteri Allahyarham Hussien, Tun Suhaila Mohd Noah;
Sementara itu, Muthiah berkata, beliau berbesar hati dipilih memegang kursi yang dinamakan atas seorang negarawan yang banyak berkorban serta memberi sumbangan pada negara.

“Saya amat berharap dapat memberi sumbangan sebaik mungkin untuk dikongsikan bersama demi pembangunan negara, terutama dalam menjadikan negara sebagai pusat kecemerlangan pengajian antarabangsa kelak,” katanya.

Sumber: Berita Harian Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran