Oleh MOHD. FIRDAUS ISMAIL, pengarang@utusan.com.my
PULAU PINANG 23 Mac – Akhbar berbahasa Melayu di negara ini masih relevan sebagai medium pengiklanan popular kerana ia mempunyai jumlah pembaca yang ramai.
Pensyarah Komunikasi Pemujukan dan Pengiklanan, Pusat Pengajian Komunikasi, Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Madya Mohamad Md. Yusoff berkata, ini kerana akhbar berbahasa Melayu tidak mengalami kejatuhan edaran tetapi kekal konsisten biarpun ledakan teknologi mewujudkan media baru di Internet.
“Jumlah edaran akhbar berbahasa Melayu tetap meningkat dan ia berbeza dengan edaran akhbar berbahasa Inggeris yang mengalami kemerosotan.
“Pakar media yang lebih bersifat kebaratan pula hanya melihat akhbar bahasa Inggeris sebagai media pilihan kerana mereka tidak memahami kualiti, reputasi dan kandungan media akhbar bahasa Melayu,” katanya ketika dihubungi hari ini.
Menurut Mohamad, keadaan itu menyebabkan syarikat milik kerajaan (GLC) yang menggunakan khidmat pakar media yang lebih mengutamakan akhbar berbahasa Inggeris mengiklankan perkhidmatan mereka dalam akhbar berkenaan.
“Sebenarnya, perkara ini bukan baru berlaku tetapi sudah lebih 10 tahun didebatkan dan sudah sampai masanya satu dasar pengiklanan media digubal mengikut kesesuaian keadilan sosial dan ekonomi,’’ katanya.
Firma penyelidikan, HLIB Research baru-baru ini mengumumkan, nilai keseluruhan pertumbuhan perbelanjaan iklan (Adex) negara ini berjumlah RM8.3 bilion dan akhbar masih menguasai sebahagian besar iaitu 53 peratus dengan akhbar berbahasa Inggeris mendominasi 40 peratus, bahasa Melayu 31 peratus dan bahasa Cina 29 peratus pasaran.
Menurut Mohamad, penguasaan akhbar bahasa Inggeris juga disebabkan oleh andaian kononnya akhbar itu lebih berpengaruh dan sudah cukup untuk menyasarkan penduduk dan rakyat negara ini.
“Sebenarnya, sasaran pasaran sesuatu produk atau perkhidmatan bukan sahaja bergantung pada faktor demografi tetapi juga berkait rapat dengan nilai, sikap dan cara hidup.
“Bagaimanapun GLC tidak seharusnya melihat akhbar Melayu sebagai medium pengiklanan yang kurang popular kerana pembacanya juga adalah ramai,” katanya.
Sumber: Utusan Malaysia Online.
TO ALL MY BLOG READERS
TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado
Sabtu, 24 Mac 2012
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
CLICK NOW
Tajuk Kegemaran
-
Kueh Pinukuik Oleh: Rita Desfitri Lukman [R@ntau-Net] MAMBUEK PINUKUIK CARO KAMPUANG Assalamu'alaikum Wr. Wb. Dek sabanta lai mungkin du...
-
By Idris Talu. Buah kasai atau dalam bahasa botaninya - “ Pometia pinnata “ - dikenali juga sebagai buah matoa di kepulauan Papua. Kasai...
-
By Idris Ismail Talu. Lampu minyak tanah @ pelita minyak gas. Pelita minyak tanah ini banyak digunakan terutamanya di rumah-rumah kampong di...
-
إدريس اسماعیل تالو Idris Talu Buah pisang kebatu @ kepok @ abu. Pisang abu atau pisang kebatu ini mempunyai kulit teba...
-
By Idris Talu Salah satu usaha ternakan di Ladang Infoternak Sungai Siput Utara ialah ternakan rusa. Usaha ini amat berjaya setakat ini....
-
By Idris Ismail Talu Nyawa Di Hujung Pedang – begitulah namanya sebuah novel pendek berkaitan sejarah Peperangan Dunia Yang Kedua. Novel pen...
-
By Idris Talu. Nama saintifiknya: Carica papaya. Nama lain: Kulikih, kalikih, parenghek, situkau, sampelo, kapelo, santelo (Minang), p...
-
By Idris Talu Akar tunjuk langit? Yang satu lagi, buah tunjuk langit? Ramai juga yang agak keliru dengan dua jenis herba ini, kerana ked...
-
By Idris Ismail Talu Pisang kaki, atau 柿., atau 柿子, atau 감 atau persimmons. Buah yang berbentuk seakan-akan buah tomato atau terong ini dis...
-
By Idris Ismail Talu. Selada air atau watercress atau nama saintifiknya Nasturtium officinale, N. microphyllum ; merupakan sejenis tumbuha...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan