TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Sabtu, 24 Mac 2012

68 jemaah umrah terkandas di Jeddah

KUALA LUMPUR 23 Mac -Seramai 68 jemaah umrah Malaysia yang sepatutnya berlepas pulang ke tanah air pada 18 Mac lalu dari Jeddah terkandas apabila kakitangan syarikat penerbangan Kuwait Airways mengadakan mogok selama dua hari.

Pengarah Urusan, MR Travel And Services Sdn. Bhd. yang bertindak sebagai ketua rombongan jemaah berkenaan, Mohamed Roslee Abu Kasim berkata, sepatutnya jemaah terbabit pulang ke tanah air pada pukul 5.10 petang pada tarikh berkenaan menerusi laluan Kuwait ke Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, kata beliau, pada hari berkenaan mereka dimaklumkan bahawa penerbangan dibatalkan berikutan semua pekerja Kuwait Airways sedang mogok ketika itu.

Menurutnya, syarikat penerbangan tersebut kemudiannya bersetuju membiayai penginapan dan makan minum jemaah umrah di Hotel Trident, Jeddah sehingga tiba waktu mereka boleh pulang.

"Dua hari kemudian mogok itu berakhir tetapi jemaah umrah Malaysia kumpulan kami masih tidak boleh berlepas ke Kuala Lumpur kerana tiada kekosongan pesawat," katanya.

Mohamed Roslee berkata, beliau kemudian menghubungi Timbalan Konsul Malaysia di Jeddah dikenali sebagai Suffian dan Setiausaha 3 Kedutaan Malaysia di Kuwait, Nor Faizi untuk meminta bantuan.

Menurutnya, Nor Faizi memaklumkan bahawa Kuwait Airways memberitahunya bahawa tidak ada penerbangan ke Malaysia setakat ini dan syarikat penerbangan itu juga gagal memberi sebarang jaminan tarikh berlepas yang baru kerana semua penerbangan ke Kuala Lumpur penuh termasuk syarikat penerbangan lain.

Beliau berkata, syarikatnya mengendalikan 11 jemaah lelaki, 15 wanita, tujuh kanak-kanak perempuan dan enam kanak-kanak lelaki dan selebihnya dikendalikan ABIR Konsep Holiday.

Keseluruhannya ialah seramai 30 jemaah lelaki dan 38 perempuan termasuk 22 warga emas dan kanak-kanak.

Hari ini adalah hari kelima kumpulan jemaah Malaysia itu terkandas.

Sumber: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran