TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 15 Januari 2012

Sultan Azlan Shah lancar biografi Cikgu Selvamany

15 January 2012.

KUALA LUMPUR 15 Jan. - Bukan sekadar guru, malah seorang sahabat.

Itu adalah sifat yang digambarkan oleh sesiapa sahaja yang pernah menjadi anak murid kepada Datuk Seri N. S. Selvamany atau lebih mesra dengan panggilan Cikgu Selvamany.

Selama 20 tahun mengabdikan diri sebagai pendidik bermula pada 1952 di Sekolah Menengah Anderson, Ipoh, Perak, Selvamany dikenali sebagai seorang guru yang bukan sahaja amat prihatin dalam soal pendidikan anak muridnya malah mengambil berat aspek kebajikan dan kesihatan mereka ketika di sekolah.

Salah seorang anak murid Selvamany di sekolah itu, Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah menyifatkan bekas gurunya itu sebagai seorang yang penyayang dan amat mengambil berat terhadap permasalahan pelajar-pelajarnya.

"Beliau tidak pernah merotan atau menggunakan kekerasan terhadap pelajarnya. Beliau memenangi hati pelajarnya dengan kasih-sayang, keikhlasan dan sikap mengambil berat yang tulus. Kami semua tidak dilayan sebagai pelajar tetapi lebih sebagai sahabatnya," kata Tengku Razaleigh dalam buku biografi 'Selvamany: More Than a Teacher' yang dilancarkan, di sini hari ini.

Sultan Perak, Sultan Azlan Shah berkenan melancarkan biografi setebal 280 muka surat yang menceritakan secara terperinci pengalaman pahit manis Selvamany yang kini berusia 85 tahun ketika berkhidmat sebagai pendidik.

Source: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran