TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 30 Januari 2012

Tukaran antara mata wang asing kini tak perlu guna ringgit

Tarikh: Selasa 2012/01/31

BERMULA hari ini, pemastautin di Malaysia boleh membuat tukaran mata wang asing yang dimiliki dengan mata wang asing lain tanpa perlu menukarkannya kepada ringgit terlebih dulu.

Transaksi ini hanya boleh dibuat menerusi rangkaian bank komersial, bank Islam dan bank pelaburan tempatan dan bukannya menerusi rangkaian pengurup wang berlesen.

Mengumumkan perkara itu semalam, Bank Negara Malaysia, menerusi satu kenyataan di Kuala Lumpur berkata, langkah baru itu adalah sebahagian daripada usaha berterusannya meningkatkan lagi daya saing ekonomi dan membangunkan pasaran kewangan domestik.

“Langkah itu juga seiring dengan teras am Rangka Tindakan Sektor Kewangan dalam meningkatkan lagi tahap kecairan, keluasan dan penyertaan pelbagai peserta dalam pasaran kewangan domestik,” katanya.

Pemastautin bukan merujuk kepada individu biasa, tetapi ialah individu, pertubuhan atau syarikat berdaftar dengan atau diluluskan oleh pihak berkuasa di Malaysia; dan mana-mana kerajaan negeri, yang memiliki nilai kekayaan tinggi.

Sebagai contoh, warga negara atau syarikat pemastautin di Malaysia yang memiliki mata wang yuan dan mahu menukar atau membeli mata wang dolar Amerika Syarikat (AS), mereka kini tidak lagi perlu menukarnya kepada ringgit terlebih dulu, sebaliknya terus boleh membuat tukaran kepada mata wang dolar AS yang diinginkan, sekali gus memudahkan dan mengurangkan kos tukaran mata wang.

Selain meliberalisasikan proses tukaran, Bank Negara mengumumkan bank tempatan turut boleh menawarkan derivatif kadar faedah berasaskan ringgit kepada ‘bukan pemastautin bukan bank’, iaitu pelabur atau syarikat yang tidak bermastautin di Malaysia.
Katanya, langkah itu bertujuan memperluaskan lagi jangkauan pasaran derivatif kadar faedah domestik, bukan hanya kepada pelabur atau syarikat tempatan, malah turut merangkumi pelabur dan syarikat asing lain.

Bank Negara berkata, bagi menambah baik sistem pengurusan tanggungan aset pemastautin, fleksibiliti turut diberikan kepada pemastautin untuk menukar tanggungan hutang ringgit atau mata wang asing yang dimiliki mereka kepada bentuk tanggungan hutang menggunakan mata wang asing lain.

Sebagai contoh, jika pemastautin itu memiliki tanggungan hutang dalam ringgit atau dolar AS dan ingin mengurangkan pendedahan mata wang sedia ada berkenaan dalam pasaran kewangan terbuka, mereka boleh menukarkannya kepada mata wang lain bagi menguruskan tahap pendedahannya.

Pada masa sama, mereka boleh menikmati keuntungan apabila mata wang asing yang baru ditukarkan itu mengukuh di pasaran.

Bagaimanapun, Bank Negara berkata, dalam melaksanakan urus niaga berkenaan kepada mana-mana pemastautin, bank tempatan dikehendaki memastikan pemastautin itu menepati penilaian kesesuaian seperti yang ditetapkan di bawah garis panduan yang dikeluarkan Bank Negara.

Bagi mendapatkan maklumat dan pertanyaan mengenai langkah terbabit, orang ramai boleh menghubungi Bank Negara di talian bebas tol 1 300 88 5465 (BNMTELELINK), menghantar e-mel ke bnmtelelink@bnm.gov.my atau melayari laman web di http://www.bnm.gov.my/fxadmin.

Source: Berita Harian Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran