TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Rabu, 4 Januari 2012

Mengenang Almarhum Prof. Dr. Haji Abdul Malik Abdul Karim Amrullah

By Idris Ismail Talu

Source gambar: Utusan Malaysia

Almarhum Prof. Dr. Haji Abdul Malik Abdul Karim Amrullah, atau yang lebih biasa dikenali sebagai Buya Hamka yang telah dilahirkan di Maninjau pada 17 Februari 1908. Menghampiri tarikh kelahiran Buya pada bulan hadapan, kita (penulis)mulai dengan menampilkan semula beberapa buah buku hasil karya Almarhum Buya.

Kita mulakan dengan buku novel Tenggelamnya kapal van der Wijck yang ditulis beliau dalam tahun 1938, yang beliau katakan, “semasa darah muda masih cepat alirnya dalam diri, ketika khayal serta sentiment masih ,memenuhi jiwa.” Ketika itu Almarhum Buya baru berumur 31 tahun.

Muka buku novel Tenggelamnya kapal van der Wijck.

Novel ini mula diterbitkan secara bersiri dalam majalah yang dipimpin oleh Almarhum sendiri yang bernama “Pedoman Masyarakat”.

Tulisan beliau cukup disenangi ramai pembaca ketika itu. Ramai juga yang memberikan komen membina kerana cerita yang dipaparkan ada yang menyamai pengalaman pembaca sendiri. Malah ada yang bertanya adakah penulisnya menceriterakan kisah hidupnya sendiri?

Setelah penyiaran bersiri dalam majalah “Pedoman Masyarakat” selesai, novel “Tenggelamnya kapal van der Wijck” telah diterbitkan dalam bentuk buku oleh Sdr. M. Sjarkawi. Novel tersebut dijual laris seperti pisang goreng panas. Tidak lama selepas diterbitkan dalam bentuk buku, ianya habis terjual.

Salah seorang sahabatnya yang sehingga kini masih aktif dalam dakwah Islamiah pernah bertanya dengan Almarhum, “Tidakkah Buya ingin meneruskan menulis novel-novel seperti Tenggelamnya kapal van der Wijck?”

Almarhum Buya menjawab dengan menyebut nama sahabat karibnya itu, “Terlalu banyak kerja dakwah yang menjadi tanggungjawab kita yang perlu kita dahulukan!” Beliau merasakan adalah menjadi tanggungjawab beliau dan sekalian para pendakwah di rantau ini untuk mempertingkatkan usaha dakwah dan penyebaran ilmu Islam ke seluruh Nusantara ini.

Sekian dahulu buat kali ini.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

ANDA TETAMU BLOG SAYA

Tajuk Kegemaran