TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 28 Mac 2011

Melonjak usahawan ICT bumiputera

Oleh NAZRUL AZIM SHARUDDIN, nazrul.sharuddin@utusan.com.my
Gambar MOHD NOOR AMIN


ANUGERAH ICT NEF-AWANI 2010 anjuran Persatuan Industri dan Usahawan ICT Bumiputera Malaysia (NEF) bersama saluran berita televisyen, Astro Awani berakhir minggu lalu.

Semua pemenang untuk tujuh kategori utama, lima kategori pilihan rakyat dan satu penerima anugerah khas telah pun diumumkan dalam acara yang berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur.

Secara asasnya, acara tersebut dilihat mencapai matlamat utamanya membantu usahawan tekno dan ICT bumiputera tempatan mempromosi produk serta perkhidmatan mereka seterusnya membuka peluang untuk dikembangkan peringkat lebih baik.

Ini kerana, buat julung-julung kalinya, penganugerahan seumpama itu mengiktiraf serta menyokong penggiat industri kreatif dan ICT daripada kalangan bumiputera.

Menurut Presiden NEF, Ashran Ghazi, platform tersebut pasti akan memberi inspirasi kepada ahli masyarakat yang berminat menceburi bidang keusahawanan tekno.

''Menerusinya, ia membuktikan bahawa industri ini mempunyai hala tuju dan masa depan yang cukup cerah jika dilaksanakan dengan perancangan yang betul.

''Kita juga mahu memastikan orang ramai tahu bahawa di negara kita terdapat syarikat yang mempunyai kebolehan dan potensi besar dalam industri ini,'' katanya ketika menyampaikan ucapan alu-aluan pada majlis berkenaan.

Anugerah berkenaan telah dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang turut menyampaikan trofi kepada para pemenang.

Ashran menambah, syarikat industri kreatif dan teknologi tempatan seharusnya diberi pendedahan dan pengiktirafan sewajarnya supaya mereka bersedia bersaing tidak kira di dalam negara mahu pun di arena global.

Ini kerana menurutnya, kebanyakan produk serta perkhidmatan hasil keluaran syarikat bumiputera adalah setanding dengan peringkat antarabangsa.

''Negara mempunyai syarikat bumiputera yang berbakat besar dalam industri kreatif dan teknologi, berdaya saing serta inovatif.

''Justeru, selain mengiktiraf mereka, penganjuran Anugerah ICT NEF-Awani 2011 ini juga diharap memberi impak yang besar dalam perkembangan industri,'' jelasnya.

Sesuatu yang unik mengenai anugerah ini, ia mengetengahkan pendekatan membawa syarikat-syarikat ini didedahkan menerusi media.

Platform media tersebut termasuk siaran televisyen (Astro Awani), rangkaian radio (AMP), akhbar (Utusan Malaysia) dan juga majalah keluaran NEF (The Network).

Dengan cara itu, ia secara dapat memberi peluang kepada para usahawan mendedahkan produk dan perkhidmatan mereka.

Ia sekali gus menawarkan kesan positif kepada syarikat terutama daripada segi imej, aktiviti pembiayaan, akses pasaran, kreativiti dan pembangunan.

Sementara kategori pilihan rakyat, orang awam boleh mengundi calon-calon kegemaran mereka secara dalam talian melalui laman Facebook Anugerah ICT NEF-AWANI 2010.

Salah satu kategori yang dipertandingkan adalah Syarikat Startup Bumiputera Terbaik di ungguli oleh syarikat Animonsta Studios Sdn. Bhd. yang menghasilkan siri animasi Boboiboy.

Menurut Pengarah Urusannya, Mohd. Nizam Abd. Razak, syarikatnya berterima kasih kepada pihak penganjur di atas penganugerahan yang diberi.

''Walaupun syarikat kami baru berusia 18 tahun, tapi kami berbangga dengan pencapaian ini menerusi produk animasi Boboiboy.

''Kami berharap Boboiboy akan terus diterima masyarakat. Sejak disiarkan dua minggu lalu, animasi ini telah mendapat rating yang cukup menggalakkan,'' jelasnya.

Ditanya mengenai persaingan daripada syarikat animasi lain yang semakin banyak ditubuhkan, beliau memberitahu, keadaan itu membuatkan syarikatnya lebih bersemangat untuk tampil dengan produk berkualiti terbaik.

Source: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran