TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Sabtu, 26 Mac 2011

Adik Syed Kechik persoal Zam


ADIK kepada Allahyarham Syed Kechik Syed Mohamed tokoh besar usahawan dan jutawan Melayu, Syed Salim Albukhary yang kini menetap di Amerika Syarikat telah mempertikaikan beberapa fakta penulisan Zainuddin Maidin mengenai abangnya itu di dalam buku Hari Itu Sudah Berlalu.

Buku ini merupakan kompilasi dari tulisan-tulisan yang telah tersiar di Mingguan Malaysia dan Utusan Malaysia terbitan Utusan Publication & Distributors Sdn Bhd.

Dalam suratnya kepada Zainuddin dan juga penerbit, Syed Salim menyatakan bahawa tidak benar Syed Kechik telah mengajak Khalid Abdullah (Tan Sri) untuk turut bersamanya ke Amerika Syarikat bagi mengikuti jejak langkah Senu Abdul Rahman (Tan Sri) dalam tahun 1949.

Menurutnya, Syed Kechik dan Senu Abdul Rahman tidak mengenali secara dekat antara satu sama lain kecuali sesudah diperkenalkan di California oleh Monte Zain anak Kedah yang lebih dahulu telah mengembara ke Amerika. Senu mengikut jejaknya.

Syed Salim memetik tulisan Zain dalam bukunya Out of Malaya yang diterbitkan pada tahun 1996 bahawa beliau telah memperkenalkan Syed Kechik sebagai Jim Bukhary kepada Senu yang dipanggilnya Ramon.

Syed Salim juga menafikan bahawa abangnya berhasrat untuk menjadi seorang bintang filem di Hollywood sebaliknya Monte Zain yang bercita cita untuk mengikuti jejak langkah Sabu yang menjadi popular dalam filem Hollywood Elephant Boy.

Dalam hal ini Syed Salim menyatakan bahawa Zainuddin Maidin telah terkeliru. Yang sebenar abangnya hanya mahu mempelajari bahasa Inggeris bagi persediaannya untuk memasuki sekolah dan Universiti di Amerika.

Sementara tujuan utama Monte Zain ke Amerika untuk membuat wang sebanyaknya bagi membawa pelajar-pelajar Melayu melanjutkan pelajaran ke Amerika.

Menurut Syed Salim lagi bahawa beliau masih ingat laporan beberapa media Melayu tentang abangnya yang memakai nama Jismet Bukhary ketika singgah di Singapura dalam perjalanan pulang dari Amerika tetapi tidak tahu mengenai beliau pernah di uji atau ditemu ramah oleh Shaw Brothers Singapura untuk menjadi bintang filem.

“Ayah kami adalah seorang kuat agama dan abang saya tahu bahawa nilai keturunan kami, tidak akan dapat menerima profesion dalam industri hiburan,” katanya.

Syed Kechik membuat keputusan untuk pergi ke Amerika dalam tahun 1949 untuk melanjutkan pelajaran kerana hasratnya bagi melayakkan dirinya menyertai perjuangan kemerdekaan Malaya apabila British kembali ke Malaya seperti yang disebutkan oleh Bruce Ross- Larson dalam bukunya Politics of Federalism.

Menyertai pemergian Syed Kechik ke Amerika Syarikat adalah dengan bekerja sebagai kelasi kapal dagang.

Bila tiba di New York dalam tahun 1949, beliau menaiki bas ke California untuk menyertai kawan rapatnya Mohammed Zain Tajudin (Monte Zain) dan seorang lagi anak Kedah Senu Abdul Rahman.

Beliau memulakan persekolahannya sehingga mendapat diploma di sekolah menengah untuk memasuki Los Angeles City College dan seterusnya membuat pengajian ekonomi dan sains politik di Universiti of California di Los Angeles.

Untuk membiayai pengajian, beliau bekerja mencuci pinggan mangkuk dan juga sebagai pelayan di beberapa restoran di sekitar Los Angeles.

Bagaimanapun apabila beliau kembali ke Malaya dalam tahun 1955, kelayakan pelajaran di Amerika tidak diiktiraf oleh Malaya yang mendorongnya pada tahun 1959 untuk melanjut pelajaran dalam undang-undang di United Kingdom.

Syed Salim juga memberitahu bahawa sebuah buku baru mengenai abangnya Allahyarham Syed Kechik akan diterbitkan tidak lama lagi. Buku ini akan mendedahkan tentang tindakan bersifat cemburu dan dendam sesetengah ahli politik Sabah terhadap Syed Kechik.

Source: Mingguan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran