TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 14 September 2009

Kamus - Keperluan Bila Membaca

By Idris Talu

Sudah menjadi kebiasaan bila kita membaca, kita akan berjumpa dengan perkataan yang sukar kita fahami. Di sinilah kita memerlukan sebuah kamus. Sebuah sahaja? Sebuah tentu tidak mencukupi - kita memerlukan banyak kamus untuk memudahkan kita memahami maksud dan kandungan bahan yang kita baca.

Di bawah ini penulis paparkan kamus-kamus yang masih penulis miliki di gubuk buku penulis.








Penulis memohon maaf, ada sebuah kamus di bawah, berkedudukan terbalik.

Coba kita lihat salah satu buku tentang bahasa Melayu di bawah ini yang bertajuk "Gaya Bahasa Sejarah Melayu" yang ditulis oleh Dr Kang Kyong Seock dari Korea Selatan.

Aneh bukan? Seorang Korea boleh mengkaji tentang tulisan "Sejarah Melayu" yang bertulisan jawi, sedangkan ramai di antara kita yang tidak tahu membaca jawi. Kalau di Israel, bahasa yang telah mati dihidupkan, sebaliknya kita, tulisan yang masih hidup kita matikan secara senyap-senyap. Sedih yang teramat sedih.


Berbalik kepada cerita kamus tadi, kini telah banyak muncul pula kamus elektronik atau disebut e-kamus. Pihak pengurusan Open University Malaysia memberikan kemudahan kepada para pelajarnya untuk memiliki e-kamus ini. Jika anda seorang pelajar OUM, sila berhubung dengan pejabat OUM di mana anda belajar untuk membolehkan anda membelinya dengan harga yang amat berpatutan.



©Idristalu@2009

Tiada ulasan:

CLICK NOW

ANDA TETAMU BLOG SAYA

Tajuk Kegemaran