TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 24 Ogos 2009

Medan Gopeng - Pasar Ramadhan

By Idris Talu

Ahad 23 Ogos 2009

Penulis dan isteri jalan-jalan di Pasar Ramadhan Medan Gopeng, Ipoh. Nampaknya semua juadah yang dijual di situ cukup menyelerakan.

Kalau tidak sabbara (sabar) rasanya nak dibeli semuanya. Bila tengok ke perut penulis, walau pun agak gendut juga, rasanya tak terisikan.

Isteri penulis selalu menyindir, wanita berperut besar sembilan bulan saja, lepas tu normal balik, orang lelaki dah sembilan tahun boroi pun tak normal balik!

Kesian orang lelaki yang gendut perutnya.

Kalau nampak gulai asam keladi, penulis tak upaya nak menolak, favorit.



Macam-macam ada! Macam bunyi iklan pulak. Gulai rebung cili api - pecah air liur macam tengok buah kelubi.

Tapai ubi kayu - cuuuur lagi air liur.

Waaaah.... Nasik ulam, pedas ada, pahit ada, macam-macam rasa!

Nampak macam pulut tanak - gu dengan rendang tok. Pulut tu ada warna warni pulak, macam lagu "Warna-Warna Malaysia".

Kerabu mempelam campur betik mengkal campur sikit karot.

Kerabu jantung pisang - oarng putih kata apa? Banana blossom salad?

Satu lagi jenis kerabu - menurut penjualnya, campuran pucuk betik, pucuk ubi kayu, sedikit jantung pisang. Lazat.......

Di sini ada macam-macam kerabu...................

Ketupat pulut daun palas.

Dipaketkan dengan lauknya sekali.

Banyak juga ketupat daun palas ni..................

Lagi ketupat pulut daun palas......

Rendang tok.......

Rendang jugak........................



Beginilah keadaan Pasar Ramadhan Medan Gopeng..............................

Sesak dengan pembeli..........................

Lebih jelas pengunjungnya.......................



©IdrisTalu@2009

Tiada ulasan:

CLICK NOW

ANDA TETAMU BLOG SAYA

Tajuk Kegemaran