Oleh Ruhaiza Rusmin, ruhaizarusmin@hmetro.com.my
SEDIKIT sebanyak, isu membabitkan mahasiswa pasti mengganggu
minda masyarakat, apatah lagi kebangkitan golongan itu kebelakangan ini agak
ketara.
Kebangkitan itu juga ibarat isyarat mahasiswa hari ini lebih
mudah dipengaruhi atau terpengaruh dengan sesuatu isu berbentuk provokasi
berbanding perkara rasional.
Sedangkan antara matlamat utama institusi pengajian tinggi
(IPT) ialah membantu mentransformasikan minda serta diri mahasiswa menjadi
lebih terbuka, peka, dinamik dan berwibawa.
Namun, usaha itu tampak sukar dengan mentaliti mahasiswa
sukar diubah. Apakah peningkatan nilai ilmiah di kalangan mereka masih lagi di
takuk lama?
Naib Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM), Profesor
Datuk Dr Sahol Hamid Abu Bakar berkata, proses itu berdepan halangan kerana
mereka sendiri membuat batasan terhadap perubahan ingin dilakukan.
Beliau berkata, transformasi mudah jika dilaksanakan melalui
kata-kata, sebaliknya perubahan bagi menganjakkan nilai pemikiran serta
perbuatan adalah cabaran terbesar.
“Semua boleh melakukan transformasi melalui kata-kata, tapi
hakikatnya mereka akan gagal jika melaksanakannya melalui perbuatan.
“Ini menunjukkan transformasi bukan mudah kerana berkait
rapat dengan cara berfikir, kesedaran dan motivasi melakukan perubahan.
“Masalahnya, cara pemikiran mahasiswa kita tidak sama serta
ada pelbagai definisi. Itu menyebabkan proses perubahan yang ingin dilaksanakan
sukar dan bersimpang-siur,” katanya.
Pembabitan mahasiswa yang lebih menjurus kepada perlakuan
negatif kebelakangan ini cukup membimbangkan masyarakat, apatah lagi mereka
mengharapkan golongan itu sebagai ejen perubahan masa depan.
Kegusaran semakin bertambah apabila melihat mudahnya mereka
dipergunakan dalam ‘memanaskan’ sesuatu isu hingga menimbulkan tanggapan kurang
menyenangkan.
Apatah lagi pencapaian sebahagian besarnya yang kurang
cemerlang dalam akademik menjadikan mereka sasaran mudah untuk disalahkan.
Natijahnya, IPT sebagai tempat naungan turut menerima
kritikan dengan tanggapan gagal melaksanakan fungsi sebenar memberi pendidikan.
“Mahasiswa yang menggunakan nama IPT sebagai tempat untuk
meluahkan rasa tidak puas hati dianggap sebagai tidak tahu berterima kasih.
Biarpun ia bukan kesalahan institusi itu, tapi kerana perlakuan mahasiswanya,
ia turut mendapat nama busuk.
“Bagaimanapun, masyarakat jangan membuta tuli membuat
tanggapan, perlu mengakui bukan mudah membantu generasi muda ini melakukan
transformasi.
“Melaksanakan transformasi perlu lahir daripada hati yang
ikhlas serta pemikiran matang. Belajarlah di institusi terbaik di dunia sekali
pun, jika mahasiswa enggan berubah, segala usaha menjadi sia-sia,” katanya.
Usaha tranformasi perlu memberi penekanan kepada mahasiswa
Melayu kerana mereka mudah terpengaruh dengan isu di luar kampus sehingga
membawa masalah kepada IPT.
Menurutnya, mereka yang tidak bertanggungjawab sering
mengintai peluang di kalangan mahasiswa kerana tahu golongan itu ‘mempunyai
kuasa untuk bersuara’.
“Jangan menafikan bahawa mahasiswa antara jentera paling
berpengaruh di dunia, justeru pihak berkepentingan peribadi suka mengambil
kesempatan.
“Mereka tahu sejauh mana kemampuan mahasiswa ini. Sebab itu
pentingnya mereka mempunyai pengukuhan jati diri dengan melakukan transformasi
minda dan diri bagi mengelak diperdaya.
“Malangnya, bukan semuanya dalam kategori ‘bijak’. Ramai
yang pandai tapi ada pandai memanipulasi atau mudah dimanipulasi hingga
menjejaskan keseluruhan sistem sedia ada,” katanya.
“Transformasi adalah satu frasa perubahan dan menjadikan
mereka lebih baik.
Jika tidak, frasa kehidupan akan mati.
“Transformasi juga boleh membantu menyelamatkan masa depan
mereka daripada terus menjadi ‘hamba’ orang lain. Perubahan yang positif boleh
melahirkan generasi terbilang,” katanya.
Beliau turut kesal kerana kebanyakannya sukar berubah hingga
menyebabkan kualiti mahasiswa hari ini mudah dipersoalkan.
“Setiap IPT komited menjalankan tanggungjawabnya seperti
menyediakan pensyarah
yang bagus dan kemudahan terbaik, namun berapa ramai yang
nampak kelebihan ini?
“Betul mereka belajar tapi hanya ilmu yang sudah ada
sedangkan banyak lagi boleh diterokai. Berapa ramai mahasiswa yang suka membuka
mulut di dalam kuliah? Berapa ramai sanggup mengejar pensyarah hanya kerana
ingin bertanyakan soalan?
“Saya percaya senario ini sama seperti 20 tahun dulu.
Kebanyakannya pasif menjadikan institusi ‘terpaksa’ melahirkan mahasiswa
bertaraf sederhana,” katanya.
Bagaimanapun, jika ada kemahuan, mahasiswa pasti mampu
melonjakkan keupayaan dan meletakkan kemampuan pada tahap membanggakan.
“Bukankah universiti adalah gedung ilmu, mengapa tidak
menggunakan peluang ini sebaiknya tanpa perlu ‘menambah’ perencah yang boleh
memusnahkan diri sendiri?
“Malangnya kebanyakan mahasiswa lebih teruja ke arah itu,
sekali gus terus meninggalkan persepsi serta pandangan skeptikal yang tidak
berubah kepada masyarakat,” katanya.
Artikel ini disiarkan pada :
2012/07/30.
Sumber: Harian Metro Malaysia Online.