TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Sabtu, 30 April 2011

Emel 1My - Kaedah lebih berkesan sebar maklumat

Temubual Wartawan Edisi Mingguan Berita Minggu dengan Timbalan Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM), En. Mohd Sukor Md Yusoff

Tarikh siar: 2011/05/01

Soalan: SEBAGAI badan induk menaungi 40 organisasi belia dengan lebih tiga juta ahli yang sudah tentu banyak menggunakan kemudahan teknologi termasuk emel, apa pandangan MBM terhadap projek 1My ini.

Secara keseluruhan, jumlah belia di negara kita iaitu berusia 15 hingga 40 tahun melangkau lebih 11 juta orang dan rata-rata memang terdedah kepada teknologi maklumat, termasuk emel. Sememangnya emel amat popular sebagai saluran komunikasi masa kini selain blog, Facebook dan SMS.

Pencapaiannya juga meluas dan berkesan. Melalui projek 1My, maklumat yang ingin disampaikan dijamin ada kredibiliti. Memang tidak dapat dinafikan khidmat yang ditawarkan melalui emel ini amat diperlukan bagi sebuah negara yang sedang membangun seperti Malaysia.

Soalan: Namun ada juga pihak yang mempunyai tanggapan negatif terhadap projek ini.

Bagi saya, bila sudah ada pihak yang sanggup mengambil inisiatif menyediakan perkhidmatan ini, ia wajar disokong jika matlamatnya betul dan tidak membebankan kerajaan kerana kita perlu ingat duit kerajaan itu adalah duit rakyat. Andai sesuatu inisiatif itu tidak berbaloi dan manfaatnya tak setimpal dengan jumlah yang dibelanjakan, kita kena berhati-hati kerana masih banyak lagi agenda boleh dibuat menggunakan peruntukan kerajaan yang ada.

Tetapi bagi saya, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak adalah seorang pemimpin yang meletakkan sesuatu pada tempat yang sesuai, pengagihan kekayaan secara adil. Cuma satu saja dalam soal Emel 1My ini, kerajaan perlu meneliti supaya perjanjian mengenainya memberi keuntungan kepada semua pihak, kerajaan kena lebih berhati-hati.

Kita faham ada terma tertentu dalam perjanjian tidak boleh dikongsi dengan rakyat, jadi penting buat kerajaan melalui kementerian yang bertanggungjawab memastikan projek ini atau apa juga inisiatif pun tidak merugikan rakyat.

Soalan: Bagaimana pula dengan aspek keselamatan. Ada pihak sangsi dan khuatir mungkin emel ini juga terdedah kepada risiko pencerobohan atau digodam untuk tujuan tidak betul.

Itulah yang saya katakan awal tadi. Dalam hal ini, kerajaan perlu berhati-hati. Secara keseluruhannya, penceroboh atau penggodam sistem komputer ada di mana-mana di seluruh dunia dan mereka inilah yang melakukan perkara tidak elok supaya hasrat murni yang boleh dimanfaatkan melalui kemudahan teknologi tidak mencapai matlamatnya.

Jadi, kerajaan dan pihak yang menyediakan perkhidmatan itu perlu memastikan perkara terbabit tidak berlaku, sediakan kepakaran yang sewajarnya. Secara peribadi, saya berpendapat projek 1My ini memang satu usaha murni, iaitu kerajaan mahu menyampaikan maklumat kepada rakyat. Memang emel adalah antara saluran paling berkesan untuk tujuan berkenaan, tetapi masih ramai rakyat skeptikal terhadap kemudahan teknologi seperti ini.

Apa pun, jika inisiatif ini digunakan dengan betul, saya yakin kerajaan dan rakyat akan mendapat manfaatnya. Kami di MBM pun sudah beberapa kali ditemui pihak tertentu yang mahu mewujudkan sistem perhubungan seperti ini untuk berhubung dengan lebih tiga juta ahli gabungan, tetapi tidak dapat dilaksanakan buat masa ini kerana ia memerlukan kos yang besar sedangkan kami adalah organisasi bukan bermotifkan keuntungan.

Jika ditanya kecenderungan MBM terhadap kemudahan teknologi ini, memang kami alu-alukan dan sokong projek 1My kerana dengan perkembangan dunia masa kini, perkara seperti ini tidak boleh dielakkan. Kita kena berubah dan jadikan penggunaan teknologi maklumat seperti internet dan emel sebagai budaya hidup, yang patut diguna pakai secara meluas. Kita tak boleh nafikan peranan dan sumbangan kemudahan teknologi, jadi kitalah yang kena mengalah dan terima.

Soalan: Mungkin rasa sangsi dan skeptikal itu timbul kerana rakyat tidak mendapat penjelasan lebih mendalam mengenai projek ini.

Mungkin juga, saya ambil contoh gagasan 1Malaysia, masih ramai juga rakyat yang tak faham apa makna gagasan ini. Ia adalah satu manifestasi dasar yang kerajaan nak buat. Sebenarnya, banyak lagi dasar kerajaan yang rakyat tak begitu faham, bukan setakat 1Malaysia.

Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP) pun ramai lagi yang tak faham. Kumpulan yang tak faham inilah yang terdedah kepada manipulasi pihak tertentu yang sengaja bagi maklumat salah, seterusnya memberi kesan kepada hasrat murni kerajaan, sepatutnya semua itu tidak berlaku.

Rakyat kena faham bahawa projek 1My ini dapat menjadi saluran untuk mendekatkan rakyat dengan dasar kerajaan dan apa juga maklumat yang kerajaan mahu salur serta kongsi. Jika rakyat faham apa yang kerajaan nak buat, sudah pasti ia memberi manfaat kepada negara.

Perlu diingat pembangunan negara memerlukan sokongan semua pihak kerana kerajaan ditubuhkan hasil sokongan rakyat dan akhirnya apa yang mahu dilaksanakan oleh kerajaan adalah untuk rakyat juga. Perlu juga diingat kita sedang menuju Wawasan 2020, tempohnya bukan lama sangat, hanya sembilan tahun lagi. Jadi, mereka yang selama ini tak tahu atau tidak ambil tahu dasar serta gagasan kerajaan, perlu ambil tahu dan faham.

Soalan: Akhir sekali, apa kesimpulan yang boleh saudara rumuskan mengenai inisiatif 1My ini.

Kesimpulan saya mudah saja, adakah kerajaan akan buat perkara yang merugikan rakyat? Segala tanggapan buruk dan negatif mengenai projek emel ini pada saya hanya kerana manipulasi pihak tertentu untuk menjaga kepentingan tertentu.

Apa salahnya jika ada pihak swasta mahu bekerjasama dengan kerajaan, ambil alih tanggungjawab tertentu yang selama ini dibuat oleh agensi kerajaan secara berasingan seperti menyalurkan maklumat kerajaan kepada rakyat. Kalau ada pihak swasta mahu bekerjasama dengan kerajaan dan dapat capai persefahaman untuk jayakan kerjasama itu, kita berilah peluang.

Dasar penswastaan yang dicetuskan di negara ini pun adalah dasar kerajaan dan hari ini kita nampak manfaatnya. Projek emel ini adalah manifestasi bahawa syarikat swasta juga ingin sama-sama terbabit, menyumbang kepada negara dan memang jelas matlamatnya adalah baik.

Berilah peluang projek ini melalui proses `trial and error’. Mungkin kerajaan boleh tetapkan tempoh percubaan untuk melihat hasil inisiatif terbaru ini, tapi mungkin juga ada orang akan kata kenapa tak buat kajian mendalam dulu sebelum wujudkan projek ini. Bagi saya kajian akan babitkan kos dan masa, sedangkan kita sudah tak punya banyak masa.

Biar rakyat sendiri tentukan sama ada manfaat inisiatif ini tercapai atau tidak. Ringkasnya, buat dulu dan kemudian nilai. Bagi saya, projek 1My tak ada masalah kerana matlamatnya baik, cuma kerajaan perlu perhatikan soal kos. Rakyat pula perlu positif, jangan buat andaian sebelum sesuatu perkara itu berlaku. Kita laksanakan inisiatif ini dulu, cuba dan selepas itu buatlah keputusan sama ada ia wajar dilaksanakan untuk jangka panjang atau terus dihentikan.

Source: Berita Minggu Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran